Big Daddy Wilson – Songs From The Road

Tekst: Martin va der Velde

Mijn eerste kennis making met Big Daddy Wilson was via de release My Day Will Come, zijn eerste cd uit 2004, die hij met Doc Fozz, destijds zijn vaste begeleider had opgenomen. In hetzelfde jaar verscheen ook Get On Your Knees and Pray, een zeer fraaie band opname met de Hongaarse Mississippi Grave Diggers, die heerlijk authentiek klonk. Meteen viel zijn warme indrukwekkende stem op. Er zouden nog enkele cd’s met Doc Fozz volgen eer Wilson Blount, onder welke naam deze begenadigd, in North Carolina geboren zanger door het dagelijks leven gaat zijn eerste band formeert.

Tot voor kort werkte Big Daddy regelmatig samen met gitarist Roberto Morbioli en bassist Paolo Legramandi. Voor de opnames van Songs From The Road heeft Big Daddy een voltallige Italiaanse bezetting tot zijn beschikking, die bestaat uit gitarist Cesare ‘Smokestack’ Nolli, bassist Paolo Legramamndi, drummer Nik Taccori en toetsenist Enzo Messina. Voordeel van dit gezelschap is ook nog eens dat zij allen in staat zijn om als backing vocalist dienst te doen. De cd kent 12 songs terwijl op de dvd versie nog eens drie tracks zijn toegevoegd. De opnames hebben plaatsgevonden tijdens een concert in Mühle Hunziken in Rubigen in Zwitserland.

De band trapt af met het funky klinkend Wake Up, om vervolgens iets gas terug te nemen in het groovy Drop Down Here, waarin Cesare Nolli met een lekkere felle solo even van zich doet spreken. Big Daddy’s gospel achtergrond hoor je in dit nummer goed terug, iets wat ook nog eens versterkt wordt door al die backingvocals van zijn begeleiders. Miss Dorothy Lee drijft op een fraaie jungle beat, die wij ook kennen van het werk van Bo Diddley. De band lijkt steeds meer op stoom te komen en weet met de laid back gespeelde shuffle Texas Boogie het aanwezige publiek nog enthousiaster te maken. Enzo Messina weet, door heerlijk solowerk op de Fender Rhodes het nummer nog meer kleur te geven. Het is genieten wanneer Big Daddy het poëtisch aandoend Ain’t No Slave in zet. De band weet hem op fantastische manier te begeleiden, door de zaak mooi klein te houden en met subtiel sferisch slidespel krijgt Wilson Blounts stem alle ruimte. Dit gegeven houden de mannen vast in de nagenoeg akoestisch gespeelde country lovesong Anna Mae en het daarop volgende Walk A Mile In My Shoes. Een gevoelige track waarop Cesare Nolli met subliem solowerk de song naar nog een hoger level weet te brengen. Na het groovy Cross Creek Road is het tijd voor Neckbone Stew, de op een reggae beat opgebouwde titeltrack van de vorige uitgave van Big Daddy eveneens op Ruf Records. De band blijft flink op stoom en perst er na het soulvolle 7 Years er met gemak een funky groovend Baby Don’t Like uit. De cd versie besluit met het kalme soulvolle I Just Need A Smile maar op de dvd versie is het feestje nog lang niet aan zijn eind, daar lijkt het juist pas te beginnen. De bijna twintig minuten durende Country Boy Medley is in werkelijkheid een soulfeestje waarop iedere begeleider als zanger even kort met een bekende soulsong uitpakt. Een absoluut feestje waaruit nogmaals blijkt dat we het met uiterst vaardige muzikanten van doen hebben.

Wederom een prachtig document van een geweldige zanger, die je iedere keer weer opnieuw weet te raken met zijn diepe, warme en relaxte stem. Genieten van begin tot eind en dan telt de dvd versie ook nog eens drie extra tracks John The Revelator, Baby’s Coming Home Again en Country Boy Medley zijn meer dan welkome aanvullingen op de cd uitgave.

01. Wake up
02. Drop down here
03. Miss Dorothy Lee