Big Harp George – Living In The City

Big Harp George heeft San Francisco als uitvalsbasis. Deze professor in de rechten, die voor zijn werk als politiek commentator en rechten specialist aangaande het Midden Oosten de nodige awards in ontvangst mocht nemen, heeft zich een aantal jaren geleden zich helemaal op zijn muzikale carrière gestort. Hij mag ondertussen gezien worden als een van de betere chromatische harmonica spelers. Zelf noemt hij George ‘Harmonica’ Smith, William Clarke en vooral Paul deLay als zijn grootste inspiratiebronnen, muzikanten die allen specialist waren in het chromatische spel.

Big Harp George, die zich in het dagelijks leven als George Bisharat laat aanspreken maakt in 2002 zijn debuut als studio muzikant, Otis Grand en Joe Louis Walker nodigen George dan uit om een bijdrage aan cd Guitar Brothers (JSP Records) te leveren. Vier jaar later staat hij wederom met Otis Grand in de studio voor de opnames van de cd Hipster Blues (Bliss Street Records). Vanaf dat moment bedenkt George zich dat hij ook onder eigen naam verder zou kunnen.

In 2014 verschijnt zijn eerste album onder eigennaam. Voor zijn debuut Chromaticism (Blues Mountain Records) heeft hij een keur aan blues muzikanten uit Californië om zich heen weten te verzamelen en zo krijgt hij de nodige ondersteuning van Little Charlie Baty, Kid Andersen, Rusty Zinn en Chris Burns om deze uitgave, die in de Kid Andersen’s  Greaseland Studio is opgenomen tot een groot succes te maken. Twee jaar later volgt zijn tweede album Wash My Horse In Champagne (Blues Mountain Records), waarop hij weer mag rekenen op de vakkundige ondersteuning van de crème de la crème van de Californische blues scene en de enorme ervaring van Greaseland studiobaas Kid Andersen, die ook niet te beroerd is om bas- en gitaarpartijen in te spelen. Ook voor zijn voorlaatste release Uptown Cool uit 2018, dat wederom op Blues Mountain Records verschijnt kan Bisharat op zijn vrienden uit Californië rekenen. George Bisharat ontvangt lovende kritieken op zijn uitgaves. Blues Blast Magazine nomineert hem in 2016 zelfs voor Sean Costello Rising Star Award.

Hoewel al ruim de zestig gepasseerd, weet deze gepassioneerde bluesmuzikant in korte tijd behoorlijk naam te maken. Naast het bespelen van de diatonische harp weet Big Harp George door het gebruik van de chromatische harmonica een veel verfijnder en jazzy sound te creëren en onderscheidt zich daardoor van vele andere harmonicaspelers. Nu twee jaar later ligt daar Living In The City, zijn vierde album dat in januari en februari van dit jaar is opgenomen in de Greaseland Studio van Kid Andersen. George heeft het album opgedragen aan Little Charlie Baty, die een maand na de opnames komt te overlijden. Als geen ander voorziet Charlie Baty zes tracks op Living In The City van zijn fenomenaal gitaarspel. Een rol die op de resterende tracks door Kid Andersen op voortreffelijke wijze wordt waargenomen. Meteen valt de heldere stem van George op in de openingstrack Build Myself  An App. De blazers sectie, die uit de saxofonisten Doug Rowan en Michael Peloquin  en trombonist Mike Rinta bestaat, mogen meteen aan de bak op deze funky groovy track. Met een korte solo op de chromatische harp laat George ons meteen genieten van zijn virtuoos harpspel. Snedig gitaarspel van Kid Andersen leidt het daarop volgend funky gespeelde Smoking Tires op aangename wijze in. Jazzy klanken bepalen de sound van de titeltrack van het album. Charlie Baty en Big George Harp vullen elkaar met jazzy spel voortreffelijk aan. Met Heading Out To Itaipu zitten we ineens op een volkomen ander spoor, Caribische klanken vullen de ruimte, het fluitspel van Ben Torres en het gebruik van de Paraguyaanse harp en vioolspel van Carlos Reyes zorgen voor een Zuid Amerikaanse sfeer. Op de swing shuffle Copayment etaleert George zijn vaardigheden op de diatonische harp. De Blues van Big George Harp klinkt altijd een beetje chic, dit komt mede door de jazz invloeden die hij laat doorklinken op tracks als Try Nice, Bayside Bounce en Pusher In A White Coat, dat ook nog eens een funky ondertoon kent. Op Don’t Talk, dat op een Zuid Amerikaans ritme drijft kruipt hij even in de rol van advocaat en adviseert hij om vooral je mond te houden, alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.  Genoeg variatie op Living In The City, George schakelt met het grootste gemak van Zuid Amerikaanse ritmes (Chew Before You Swallow) naar meer Americana getinte muziek (Enrique) en of het niet genoeg is klinken Midden Oosterse klanken door in Meet Me At The Fence, de afsluitende track van deze cd waarop Amal Murkus hem komt ondersteunen.

Zoals gezegd genoeg variatie op dit vierde album van Big Harp George, een album waarop hij zijn grenzen nogmaals heeft verlegd  en aantoont een vaardig songwriter te zijn, een uitstekend zanger en virtuoos op de diatonische en chromatische harp te zijn. Een absolute aanrader!

Tracklist
01 Build Myself an App
02 Smoking Tires