Big Joe Stolle – Stecker rein und los

Big Joe Stolle, geboren op 20 oktober 1950 als Eberhard Stolle, begon zijn loopbaan in allerlei beatbandjes in de muziekscene van Rostock. In zijn diensttijd van 1972 tot 1973 kwam hij in aanraking met diverse muziekstijlen, maar het was de blues die hem het meest raakte. Hij studeerde een tijd lang muziek aan het conservatorium van Leipzig. Vanaf 1979 speelde hij in de blues band Zenit die een professionele status had in de DDR. In deze periode leerde Stolle zichzelf mondharmonica te spelen. Het oostduitse label Amiga bracht diverse platen van Zenit uit. Begin negentiger jaren sloot Big Joe Stolle zich aan Alexander Blume en zijn Intercity Blues Band en brachten het album Reflection in Blues uit. Uiteindelijk besluit Stolle halverwege de negentiger jaren om onder eigen naam verder te gaan en vestigt zich in Berlijn.

Er volgen diverse live cd’s en Big Joe deelt het podium met bluesveteranen als Charlie Musselwhite, Champion Jack Dupree en Jack Bruce. De CD “Stecker rein und los” is een compleet Duitstalige cd en presenteert Stolle zijn door boogie en soul doordrenkte blues. Met uitzondering van Mein bruder blues en Whiskey zijn alle nummers van eigen hand. Met de Engelse Finlay Panter op drums en bassist Robert Glaser uit Berlijn beschikt Big Joe over een prima ritme sectie. Gitarist Mauro Pandolfino uit Italie en toetsenist Simon Anke maken dit internationale gezelschap compleet. Big Joe Stolle ontpopt zich op dit 37 minuten durende album als een krachtige bluesshouter en het geheel rockt er bij tijd en wijle flink op los. Een leuke schijf om mee naar huis te nemen na een avondje blues van Big Joe Stolle en band wanneer je de kans krijgt om ze aan het werk te zien in Berlijn.

01. Mein Bruder Blues
02. Verkaufe Meine Seele
03. Lass Dich Nicht Fallen