Billie Williams – Hell To Pay

Billie Williams roots liggen in de omgeving van Boston, Massachusetts. Op haar zestiende is ze mede-oprichtster van de country swingband Columbus East. Niet veel later vinden we haar terug in de rock band Mezz en de rhythm and blues formatie City Edition , waarmee ze onder andere Sam & Dave en Wilson Pickett begeleidt. Als ze naar New York verhuist speelt ze enige tijd in de blues band The Lenny Nelson Project.

Billie besluit haar muzikale carrière even on hold te zetten om de tijd te nemen voor de opvoeding van haar dochter maar in 2009 is ze volledig terug als leadzangeres in de show Sentimental Journeys, waaraan ook actrice/zangeres Jean Tafler en zangeres Tracy Toler hun medewerking verlenen. Ze ontvangt lovende kritieken en voor haar show Fade To Blues, die ze opvoert in The Metropolitan Room weet ze een nominatie voor een BroadwayWorld.com 2012 Cabaret Award, in de categorie Best Female Debut Artist in de wacht te slepen. In 2014 komt haar single ‘I Can Read The Signs’ uit en in mei 2016 haar debuut album ‘Billie Williams’. Ondertussen is deze getalenteerde zangeres opgenomen in de New York Blues Hall of Fame, waarmee duidelijk wordt dat vakmanschap breed wordt gedragen.

Voor de productie van het zojuist verschenen Hell To Pay heeft ze de met een Grammy award onderscheiden producer, ingenieur en muzikant Danny Blume (Kid Creole & the Coconuts, Iggy Pop) in de hand genomen. Het album bestaat uit elf zelf geschreven tracks en laat zich het best omschrijven als een mengeling van bluesy stukken (Damm, Hell To Pay, Drink From My Cup), gevoelige ballads (Cold November, Hour By Hour, My Everything, Take This Dreams) en vlotte soulvolle rock (Start All Over, You, Lost In The Wilderness), waarop Williams aangename warme en rauwe stem met ondersteuning van veel backinging vocals uitstekend tot zijn recht komt. Stew Cutler en Jeremy Mage weten met bluesy gitaarspel de blue note aan het geheel toe te voegen. Met enkel drum ondersteuning van Tony Allen komt de cd met de gospel doordrenkte Ten Million Sisters, waarmee zij haar support aan de Woman’s March onderstreept  tot zijn eind.

Hell To Pay is een aangename opvolger op haar titelloos debuut album en waarop ze alle ruimte heeft genomen om haar songwriters capaciteiten aan het grote publiek te tonen.

01 Damn
02 Cold November