Birds of Chicago – Real Midnight

Ergens in 2012 begon JT Nero liedjes te schrijven voor zijn muse Allison Russell en sindsdien zijn ze onafscheidelijk, schrijven ze muziek, nemen dit op en spelen zo’n 200 keer per jaar, soms met z’n tweeën, soms met een begeleidingsband. Hun laatste productie heet ‘Real Midnight’ en belandde onlangs op de burelen van Blues ‘n Rootscorner. We hebben het over Birds of Chicago en nu ik dit stukkie schrijf realiseer ik me dat het alweer een paar jaar geleden is dat ik ze heb gezien – te lang eigenlijk, maar hoe lang ‘t ook geleden is, ik herinner me wel weer levendig het volkomen eigen geluid van deze eigenzinnige ‘vogels’.

Qua geluid zijn ze vertrokken vanuit gospels en dat hoor je nog steeds terug – JT omschrijft zijn muziek graag als ‘Rock ‘n Roll Psalms’ maar voor je nou de overhaaste conclusie trekt dat dit muziek is van een stel reli-boppertjes moet ik je even tegenhouden, da’s namelijk niet zo. Maar de feel van de muziek is per definitie intens en krachtig zonder dat ‘t uit de bocht vliegt – prachtig gebalanceerde liedjes van mensen die niet alleen een passie voor muziek hebben maar ook donders goed weten hoe je muziek moet maken.

folder
De tracklist van dit album:
Dim Star Of The Palisades
Remember Wild Horses
Kinderspel (Child’s Game)
Estrella Goodbye
Real Midnight
Barley
Color Of Love
Time And Times
Sparrow
The Good Fight
Pelicans

De stemmen van JT en Allison passen geweldig goed bij elkaar en vooral wanneer ze samen meerstemmig zingen is het gewoon kippenvel. Chemie is hier misschien wel het goeie woord en dat zorgt voor dat unieke geluid – dat blijf je je gewoon herinneren. Wat ook wel meewerkt is dat gevoel van New Orleans dat je regelmatig bekruipt bij het luisteren naar dit schijfje, dat zorgt op momenten voor een stuk swing waarbij het erg lastig is om stil te blijven zitten. Kortom, als je van puike luistermuziek houdt: hier blijf je wel even naar luisteren!

Website Birds Of Chicago