Bjørn Berge – Who Else?

Zo nu en dan draai ik nog wel eens een CD van Bjørn, de jongste in mijn bezit was Blackwood uit 2011. En dan blijkt dat de CD ‘Who Else?’ die nu op de mat viel, al een begin had gekregen in 2014. Maar doordat hij door de folk-rock band Vamp gevraagd werd mee te gaan optreden, werd het schrijven op een laag pitje gezet. Uiteindelijk duurde dat allemaal wat langer maar hij is dan eindelijk af.

Bij bluesman Bjørn denk ik vaak aan snel, fingerpicking en een stevig maar geweldig gitaarwerk. Maar wat hij op ‘What Else?’ laat horen verrast hij mij mee. Hij kan nog steed stevig uithalen, maar hij laat nu kanten van zich horen die ik nog niet had gehoord. Hij heeft een prima stel muzikanten om zich heen verzameld die hem goed aanvoelen en een vette sound neerzetten die zijn gitaarspel en zang ten goede komen. Zijn stem is nog steeds lekker vet donker en gruizig, voeg daar de gruizige muziek bij zoals in de opener ‘Monkey Ship’ en je weet dat het niet meer de verkeerde kant op kan gaan. Met ‘Lost Pearl’ wordt het een beetje funky (geldt ook voor Mr. Bones) en mystieke sound met fijne backing vocals en dan komt er over dat heerlijke ritme een heerlijke gitaarsolo, zo lekker losjes gespeeld dat het makkelijk lijkt, maar schijn bedriegd. Met ‘It Just Ain’t So’ wordt er een beetje reggae gevoel ingegooid, het maakt bijna niet uit wat hij combineerd, het pakt allemaal goed uit. ‘Bitter Sweet’ is een nummer van ongekende schoonheid, lekker laid back met veel gevoel gezongen waarbij ook hier de backing vocals door je ziel snijden als zij met Bjørn het refrein “I’m giving you all I can give, if I could….” aanheffen om daarna zeer ingetogen gitaar te laten horen. Daarna wordt je uit je dromerijen wakker geschud met’Speed of Light’ met een stijl die wij zo goed van hem kennen, stevig en snel. Met ‘The Calling’ zak je weer onderuit om weer verrast te worden met de op het oog, de schoonheid van eenvoud, gedreven door de baslijn kabbelen zang en gitaar daar tuseen door, zeer verrassend. In ‘Ginger Brandy Wine’ wordt er lekker geslided en ook hier weer geeft de backing vocals een extra dimensie. En voordat je het weet is het laatste nummer ‘The Sun’s Going Down’ aan de beurt. Hier klinkt het gitaarwerk een beetje Landreth-achtig, bijzonder mooi en dat in een lekker opzwepend ritme.

Als deze mooie composities komen van de hand van Bjørn, de pracht teksten zijn van de in Noorwegen woonachtige Amerikaanse Ellis Del Sol

Bjørn Berge heeft mij met ‘Who Else?’ positief verrast. Hij heeft zijn stevige kant behouden en aangevuld met songs met een mengeling van reggae, funk, jazz, americana en niet onbelangrijk de backing vocals. Was ik al een liefhebber, dan is dat nu alleen maar versterkt, TOP CD!!!

• Release datum: 01 februari 2019
  • Label: Blue Mood Records