Black Cat Bones – Tattered & Torn

Hoewel de Black Cat Bones uit Tuscon, Arizona al sinds 2004 onderweg zijn, had ik er tot voor kort nog nooit van gehoord. De Black Cat Bones is een vaker voorkomende naam binnen het bluescircuit, zo kennen wij de in 1966 in London opgerichte Black Cat Bones, waarvan een aantal leden later weer in de band de  Free opduiken. Daarnaast bestaat er nog een Duitse band die onder deze naam opereert. Zij namen in het verleden albums op met Mick Taylor en Chris Farlow.

Maar hier gaat het om, zoals gezegd de stevige bluesrock band uit Arizona, waarvan bassist en zanger Jeff Daniels en zanger Charles Pitts de drijvende krachten zijn. In de loop der jaren zijn er vier albums verschenen, waarop de band een mix van blues, rock, jazz en soul laat horen. BB King, Howling Wolf, Muddy Waters maar ook Johnny Winter, Savoy Brown en ZZ Top noemt de band als belangrijkste invloeden.

Het zojuist verschenen Tattered & Torn bevat twaalf songs die allemaal van eigen hand komen. De band trapt af met Manslaughter, een track die is opgebouwd op een stevige bluesy groove en waarop meteen duidelijk wordt dat we te doen hebben met een moderne bluesrock band die niet vast zitten op een bepaalde stijl. Het daarop volgend When I Get That Feeling heeft net als Led To Believe en Lone Lobo en het afsluitende I Don’t Care poppy invloeden, maar immer met een blue note. Daar en tegen liggen de pompende rock shuffle Dead Broke Blues, Lowdown, Pay You Back With Interest en Not So Funny dichter bij de blues, maar dan wel van het stevigere soort. In de slow blues The Race, met fraai saxofoonspel van Clay Brown, Carla Brownlee en Amochip Dadney, die ieder op hun beurt solo ruimte pakken en Laying In Wait neemt de band iets gas terug en vullen de gitaristen Richard Rivera en Gary David de ruimtes met smaakvol snarenwerk.

Genoeg te beleven op deze gevarieerde cd. Kortom een cd die een iets bredere kijk op het genre laat horen, dus muziek voor liefhebbers die hun bluesgrenzen iets opgerekt hebben.

01 Manslaughter
02 When I get that feeling