Black River Delta – Devil On The Loose

De eerste keer dat ik dit schijfje beluisterde werd ik behoorlijk op het verkeerde been gezet, ik was er van overtuigd dat ik Amerikaanse garage-blues hoorde, ‘n beetje zoals de (toch ook wel internationale) sound van Cuban Heels. De sound is smerig, de riffjes zijn rauw en de teksten zijn naakt maar eerlijk – zoals ze zelf zeggen. En dat klopt…

De reden dat ik ‘t in de verkeerde richting zocht? Dit album is afkomstig van Eric Jacobs (zang en gitaar), Eric Nilsson (drum en backing vocals) en Pontus Olsson (lead gitaar en harmonica) en zoals je heel misschien aan de namen kunt afleiden: dit trio komt uit Zweden. Nou wil ik absoluut niet zeggen dat ik alles en iedereen en iedere band ken (verre van dat, zelfs…) maar ik heb zo langzamerhand een paar (blues)bandjes gezien en de meeste komen toch uit de VS, Canada, Australie en Engeland, terwijl de meest noordelijke die ik tot nu toe had gezien Thorbjorn Risager uit Denemarken is. Laat ik ‘t er op houden dat ik zeer aangenaam verrast was!

Pas in mei 2015 hebben deze mannen hun debuutsingle gepresenteerd en nu, ruim een jaar en een heleboel optredens later werd het tijd om hun nieuwe geesteskind ‘Devil on the loose’ het levenslicht te laten zien. Het album bevat 8 tracks:

cover
A buried man
Follow you down
Wind collides
Devil on the loose
Darkest of hearts
Ghost
Broken for years
Troubled roads

Stuk voor stuk zijn dit rauwe, ongepolijste maar eerlijke songs waarbij zoals gezegd, de vergelijking met Cuban Heels automatisch naar boven komt – zij het dat de kenmerkende bluesharp van de Heels hier wat minder voorkomt. Behalve dan bijv. in Ghost, daar snijdt die harp dwars door je ziel. Heerlijk. Ook de titelsong spreekt me op de een of andere manier ontzettend aan: ‘There’s a devil on the loose, and it’s all… because of me…’

Het ongepolijste hoor je ook regelmatig terug aan het begin of einde van een track, je hoort het suizen en ruisen van de versterkers net voor of na het gitaargeweld. Ook heb je misschien in de bezetting hierboven een basgitarist gemist, maar dat wordt door een intens smerig gitaargeluid perfect opgevuld. Heerlijk! Van mij krijgt dit album een dikke 8!

Website Black River Delta