Blues & Boogie Stormy Monday Records – Artist Collection no. 9

Er zijn heel wat labels die zich bewegen binnen het genre blues en aanverwante stijlen. Het ene label is actiever dan het andere, maar er zijn ook labels die heel ver gaan in het ondersteunen van hun muzikanten en bands die zij op cd uitbrengen. Het Duitse Stormy Monday Records label is er zo een, al sinds jaar en dag weten ze ons te verrassen met uitgaves van nieuwe talentvolle muzikanten uit de Internationale Blues en Boogie scene maar ook besteden ze ruim aandacht aan oude ervaren rotten in het vak, zij die van geen ophouden weten en ons nog steeds op fraaie uitgaves trakteren. Zo behoren onder andere de volgende muzikanten en bands tot het label, Al Jones & Band, Andi’s Blues Orchester, Jimmy Carl Black, Nico Brina, Steve “Big Man“ Clayton, Crazy Hambones, Dynamite Daze, Richard Ray Farrell, Have Mercy Reunion, Jan Hirte’s Blue Ribbon, Fast Eddy’s Blue Band, MORBLUS, Dave Moretti, Henning Pertiet, Mick Pini en Vince Weber.

Drijvende krachten achter dit label zijn Wolfgang Schmidt en Alf List. Beide heren organiseren al sinds 2008 de Blues & Boogie- Nights, een jaarlijks evenement dat wordt gepresenteerd vanuit het Scala-Theater in Ludwigsburg. Ieder jaar weer is er ruim aandacht voor alleen artiesten van het label. Gelijk met het jaarlijkse evenement presenteren Wolfgang Schmidt en Alf List een Artist Collection Serie sampler, een verzamel cd waarop een groot aantal bands en artiesten van Stormy Monday Records zich met één of meer nummers presenteren. De serie samplers viel al diverse malen in de prijzen en werden beloond met Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Blues Poll, Bestes Deutsches Bluesalbum en een Deutscher Rock und Pop Preis in de categorie Blues.

Ook nu met het uitkomen van de negende versie hebben Wolfgang Schmidt en Alf List weer een brede selectie uit het omvangrijke oeuvre van het label gemaakt. Een afwisselende combinatie van oud, Farrell & Black Band en Little Willie Littlefield en nieuw, Nico Brina, Al Jones en Tin Pan Allley, materiaal dat gezamenlijk een goed beeld geeft van de muziek die de laatste tijd op het label is verschenen en duidelijk maakt waarvoor het label staat. Met de vrolijke klanken van Nico Brina in 25 Hours / 8 Days a Week gaat de cd van start. Brina is niet de enige pianist op deze cd, ook de Brit Steve Clayton, Henning Pertiet en de helaas in 2013 overleden legende Little Willie Littlefield bespelen op hun eigen wijze de toetsten. Vier uitstekende pianisten die allemaal een geheel eigen benadering van blues en boogie hebben. Oude stijl akoestische klanken herleven voornamelijk bij Andi’s Blues Orchester en de Spaans-Italiaanse combinatie Marcos Coll & Stefano Ronchi, hoewel Hip Harp van Coll en Ronchi met alle moderne snufjes wel heel hip klinkt. Brian Barnett, Chris Turner en Henry Heggen, die ook oude stijl akoestische blues spelen mag je gerust tot de oude rotten in het vak rekenen. Na 40 jaar spelen ze weer samen in Have Mercy Reunion en hun song Hair Parted In The Middle heeft nog niets aan kracht ingeboet. Gitaarklanken domineren in The Farrell Black Band, een band rond de Amerikaanse muzikanten Richard Ray Farrell en oud Frank Zappa drummer Jimmy Carl Black, die helaas in 2008 is overleden. Ook Fast Eddy’s Blue Band, Al Jones Band en Tin Pan Alley tappen uit dit vaatje en overtuigen met sterke songs. Van een heel andere orde is het Poolse Hot Lips, een band die zich meer richting Rhythm and Blues beweegt, en met drie zangeressen soms even aan de Andrew Sisters doet denken. Bij The Street Rats, die uit het brede Louisiana repertoire putten staat let the good times roll voorop en dat lukt de heren aardig. Twee tracks op deze sampler van Handful Of Blues, een Allstar formatie die zeven leden telt met onder andere initiatiefnemer Alf List op drums, die ook nog eens een deel van de vocalen op zich neemt. De band heeft zich door stijlen als blues, swing, soul, R&B en funk laten beïnvloeden maar laat zich met I’m Leavin’ New York vooral van hun blueskant zien. In de loop van 2017 komt op Stormy Monday Records hun eerste album uit. Met de Artist Collection no.9 onderscheidt Stormy Monday Records zich van vele andere labels, voor een klein bedrag laat het label in hun muzikale keuken kijken en je kennis maken met hun uitstekende bands en muzikanten.

01. Nico Brina; 25 Hours / 8 Days A Week
02. Hot Lips; Heartbeat Boogie
03. Marcos Coll & Stefano Ronchi; Long Legs