Blues Meets Girl – Blues Meets Girl

De van oorsprong uit Engeland afkomstige Stephen Brazier, die ook als Mr. Downchild en Steely Inglish door het leven gaat heeft in de Texaanse singer songwriter Kasimira Vogel de juiste compagnon gevonden voor het formeren van het duo Blues Meets Girl.

Het ontstaan van het duo voert terug naar 2012, wanneer Kasimira Vogel een gitarist nodig is die haar wil begeleiden tijdens een open mic sessie op een festival waar Mr. Downchild toevallig geboekt staat. U begrijpt het, Brazier is zo galant om Kasimira uit de brand te helpen. Twee jaar later starten ze samen het duo Blues Meets Girl, waarin blues en blues gerelateerde muziek de hoofdmoot vormt maar uitstapjes richting jazz, folk en oude rock zeker niet worden geschuwd.

Mr. Downchild, die tot halverwege tachtiger jaren in allerlei bands in London speelt, vestigt zich in 1985 in de USA waar hij Robert Lockwood Jr. ontmoet, die zich over hem ontfermt en zijn mentor wordt. Hij leerde zichzelf harmonica en gitaar spelen en ontdekt later de mogelijkheid om met een open stemming te spelen en ontwikkeld zijn slide technieken.

Kassy daarentegen weet niet anders dan dat ze haar hele leven al zingt. Haar moeder brengt haar op negenjarige leeftijd onder bij een zang coach en op haar zeventiende is ze geslaagd voor haar muziekopleiding aan de  Dana School of Music. Een carrière als opera zangeres ziet ze niet zitten en zo besluit ze zich te verdiepen in jazzmuziek die in de lokale jazz clubs wordt gespeeld. Uiteindelijk kiest ze haar eigen pad en terugdenkend aan de grote platen collectie van haar ouders komt ze op het spoor van de blues en vormen sindsdien Etta James, Big Mama Thorton en Koko Taylor haar grote inspiratiebronnen.

Met tegenwoordig Cleveland, Ohio als uitvalsbasis opereert Blues Meets Girl zowel als duo als in band vorm. Voor hun debuut cd, die deels opgenomen is in Tony’s Treasures studio in Cadiz, Ohio en de Bop Stop studio in Cleveland, Ohio kreeg het duo ondersteuning van Sean Carney (gitaar), die uiteraard nog even extra naamsvermelding op de cover van het album krijgt, Scott Flowers (drums), Ray Deforest (bas en contra bas) en bassist Hank West, die de lage noten op Oh Baby voor zijn rekening neemt. Het album gaat van start met het uiterst soepel gespeelde Nightgown, waarin Mr. Downchild en Kasimira de vocalen delen en Mr. Downchild zijn vaardigheden op het kleinoot, met een stevige rauwe rand met ons deelt. Hoewel we over een duo spreken, krijgen we eerst vier band tracks op rij. Shuffles (Listen Up Boys) worden afgewisseld met stevige rockers (Didn’t See it Coming) en funky materiaal (Grey Sky Blues). Pas in Backstabber en met het iets stevigere Snapshot horen we Blues Meets Girl voor het eerst als duo aan het werk. Maar in Oh Baby rockt het gezelschap er al weer flink op los. Alle ruimte voor het fenomenale gitaarspel in zijn eigen, instrumentaal gespeelde westcoast swingshuffle Swinging With Hank, waarna we weer twee duo stukken (Fishing Blues en I’m Your Handyman) op rij krijgen, waarvan beide vocalisten een track voor zijn rekening neemt. Het jazzy verleden van Kasismira Vogel horen we terug in Special Man, wat volgens de tracklist het laatste nummer van de schijf zou moeten zijn, echter Mr. Downchild en compagnon hebben nog een extra track aan de cd toegevoegd en besluiten zo het een en ander met een tweede uitvoering van Home To My Baby, die nu in een fraaie shuffle uitvoerig wordt gebracht.

Genoeg variatie op Blues Meets Girl waarop Stephen Brazier en Kasismira Vogel vele kanten van de blues op hun eigen wijze weten te belichten. Vergeet ik nog te vermelden dat nagenoeg alle songs van eigen hand zijn, behalve Swinging With Hank, waarvan Sean Carney te boek staat als componist. Kortom een leuke schijf.

01 Nightgown 5:07
02 Listen Up Boys 4:48
03 Didn’t See it Coming 3:39