Bluescats feat. Tommie Harris – Ride With Mule 5 (Live At Haus Eifgen)

Tommie Harris is ondertussen de tachtig gepasseerd maar zijn energie blijkt nog steeds onuitputtelijk. Nog wekelijks verzorgt hij de blues en funk jam in de Orangepeel Club in Frankfurt en is hij wel met een of andere band als zanger of slagwerker op een podium in Duitsland of Zwitserland te vinden. Tommie Harris komt in 1939 in Bessemer, Alabama ter wereld. Hij begint op jonge leeftijd gospelmuziek te zingen en in zijn jeugd verzorgt hij zijn eerste optredens in de vele clubs in het zuiden van de Verenigde Staten. Maar om in een beter levensonderhoud te kunnen voorzien trekt hij net zoals zijn vele collega’s naar Chicago. Daar leerde hij mensen als Jimmy Reed, Luther Allison en Muddy Waters kennen. Korte tijd later wordt hij door Jimmy Reed benaderd om als slagwerker tot zijn band toe te treden.

Begin zeventiger jaren wordt hij door het Amerikaanse leger naar Europa gestuurd om zijn dienstplicht te vervullen. Al snel besluit hij zich definitief in Duitsland te vestigen en lukt het hem om als zanger en drummer aan de slag te gaan om uitgebreid te touren met Big Jay McNeely, Al Copley, Red Holloway, Maisha Grant, Gene ‘Mighty Flea’ Conners en Luther Allison. Door de jaren heen speelt hij in bands als Something About, JC Dook, Tommie Harris and the Seventh Son, Blue Flagships, R&B Caravan en met de bekende Duitse pianist Christian Rannenberg in de gerenommeerde band de First Class Blues band. Nog niet zolang geleden verscheen het album Alabama Hambone op Styx Records, een album dat hij heeft opgenomen met de R&B Caravan en waaraan Kai strauss graag zijn medewerking aan verleende.

Nu ligt daar Ride With Mule 5 (Live At Hous Eifgen) dat op Timezone records is verschenen. Zoals de titel al suggereert een live opgenomen album maar nu met de Bluescats als begeleidende band. Feitelijk zijn de Bluescats een trio, dat de volgende bezetting kent; Jens Filser (gitaar), Bernd Oppel (drums) en Till Brandt ( bas) maar bij gelegenheid wordt uitgebreid met Michael Dierks (toetsen), Ralf Grottian (zang en harmonica) of Tommie Harris (zang). Harris voelt zich als een vis in het water met de Bluescats als begeleiders blijkt wel uit de funky openingstrack Why I Sing The Blues, waarop het allemaal iets steviger toegaat dan op de voorganger Alabama Hambone. Jans Fisler vult met venijnig gitaarwerk de relaxte zangstem van Tommie Harris prima aan. De shuffle Ride With Mule 5 is door Till Brandt geschreven en verhaalt over de tijd dat Harris in Korea gelegerd was, Ralf Grottian voegt met zijn overstuurd harpwerk een rauw randje aan de song toe. Luthers blues is een eerbetoon aan Harris voormalige werkgever Luther Allison, een slow blues waarop Michael Dierks dan weer voor een mooie Hammond bodem zorgt. Dat je op contra bas ook funky kan spelen bewijst Till Brandt wel op Take Your Time. Twee nummers op rij die altijd op de set list van BB King hebben geprijkt, Caledonia en de Thrill Is Gone, hier aangekleed met een mooi verhaal van Tommie Harris. De band heeft hoofdzakelijk voor cover materiaal gekozen, songs als Got My Mojo Working, Night Time Is The Right Time, Who’s Been Talking, Just A Little Bit en het afsluitende Georgia On My Mind komen we natuurlijk vaker tegen. Alleen de vlotte shuffle It’s A Blues World is van de hand van Tommie Harris. Maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek ten aanzien van deze productie.

Wederom prima werk van deze bluesveteraan, die ijzersterk wordt begeleid door de Bluescats. Aanbevolen!

01 Why I sing the blues
02 Ride with mule 5