Bobby ‘Hurricane’ Spencer – Hurricane Unleashed

Bobby Spencer, 73 jaar zal hij nu ongeveer zijn, draait al heel wat jaartjes mee in het circuit. Geboren in Detroit maar verhuist al voor zijn eerste levensjaar naar Arkansas om dan al weer snel te verkassen naar Alameda County, California. Op jeugdige leeftijd heeft hij zich voorgenomen om professioneel muzikant te worden en wil daarnaast leraar Engels worden. Beide voornemens zijn aardig gelukt. Al ruim 40 jaar geeft hij les aan het Los Angeles School District. Ook muzikaal gezien heeft Spencer zijn naam op de kaart gezet. In de zestiger jaren is hij al actief in het chilitin’ circuit rond East Oakland met zelfs optredens in San Francisco en maakt hij onderdeel uit van de funk bands van Johnny Tolbert and De Thangs en Marvin Holmes and the Uptights. Met deze bands speelt Bobby in legendarische clubs als Al’s House of Smiles, the Showcase, the Sportsman, Esther’s Orbit Room en the Continental Club. Later zal hij ook in meer blues georiënteerde clubs aan de slag gaan en is hij regelmatig te vinden in The Shalamar en Troyce Key’s Eli’s Mile High Club.

Zijn bijnaam Hurricane krijgt hij van J.J. Bad Boy Jones, nadat hij tijdens een optreden een verzengende saxsolo heeft gespeeld en Jones hem toeroept “Bob, you the Hurricane!”. Bobby Spencer is jaren lang actief geweest als sessie muzikant in en rond Oakland en wordt regelmatig ingehuurd als saxofonist voor Fantasy Records voor opnamesessies met Ray Shanklin, Little Johnny Taylor en Rodger Collins, maar ook bluesmuzikanten als Sonny Rhodes, JJ Bad Boy Jones en Jimmy McCracklin boeken Bobby Spencer graag voor hun plaatopnames. Nooit zit Spencer zonder werk, altijd is er wel een muzikant die een beroep om hem doet als saxofonist en zo verzorgt hij de begeleiding van Etta James, the Whispers, Carla Thomas, Lowell Fulson, Finis Tasby, Jimmy McCracklin, Elvin Bishop, Charlie Musselwhite, J.J. Malone en ZZ Hill.

Ondertussen is Los Angeles zijn thuisbasis. Het heeft even geduurd voordat er een opvolger voor I Got The Blues uit 2003 kwam maar nu ligt daar eindelijk Hurricane Unleashed op het R. Music Inc. label. Gelijk valt de warme stem van Bobby Spencer op in funky groovende Gotta Get Back to Chicago. Bobby krijgt in dit nummer meteen ondersteuning van de achtergrondzangeressen Kelly Chappue, Bosa Mora en Dominique Toney die een beetje gladjes overkomen. You’re All I Need is meer een Rhythm and Blues tune. Mo Beeks legt in dit nummer een prima bodem op Hammond orgel. Bobby Spencer is gezegend met een relaxte warme zangstem en in het swingende Camarillo doet hij mij sterk denken aan Lou Rawls. Daarnaast heeft Spencer een heerlijke warme saxofoon sound en is het genieten van zijn relaxte blaaswerk. Lester Land zet met basic gitaarwerk het intro in op Honky Tonk. Een instrumentaal gespeelde shuffle waarin Lands en Spencer elkaar aanvullen met thematische riffs. In Lovers Hill worden de achtergrondzangeressen weer ingezet, een poppy rhythm and blues song met soul invloeden die vrij smooth klinkt. Meer vaart zit er in Little Mama, waarin bassist Matias Alvear Fall en drummer Dario Benzoni een funky groove neerzetten. Veel toetsenwerk in het smooth jazzy gespeelde You Make Me Crazy met relaxte zang van Bobby Spencer. Eigenlijk zijn we met Mr. Magic aangeland bij de laatste officiële track van het album. Na deze tweede instrumental op deze schijf, waarin een groovy ritme wordt gespeeld en er veel ruimte is voor het fraaie saxofoonwerk van Spencer, komen we aan bij 4 bonus tracks. Het lijken vier opnames te zijn uit dezelfde opnamesessie maar die verder niet gemasterd zijn en hierdoor iets ruwer klinken, wat niet wil zeggen slechter. I Got the Blues is een kalme shuffle waarin Spencers diepe warme zangstem mooi naar voren komt. Big Maybelle en Holler’n and Wallow’n zijn beiden opgebouwd rond een funky groove met veel ruimte voor de fraaie saxofoon klanken van Bobby Spencer. Met het catchy gespeelde Call Your Dogs Off zijn we bij het eind van de bonustracks gekomen.

Een gevarieerd album waarin Bobby ‘The Hurricane’ Spencer zijn achtergrond als Doowop singer, jazz-, latin jazz- en big band muzikant terug laat komen in zijn song keuzes. Een aangename kennismaking met deze soulvolle tenor saxofonist die ook vocaal zijn mannetje staat

spence_bobb_hurricane_101b
Tracklist
01. Gotta Get Back to Chicago