Brad Vickers and his Vestapolitans – The Music Gets Us Thru

De roots van Brad Vickers liggen in Pine Barrens, Suffolk County, Long Island, New York. Als telg van een muzikale familie groeit hij op in een landelijke omgeving. Zijn opa speelt lapsteel en drums. Als bassist van Little Mike and the Tornadoes krijgt hij de kans om met een aantal zeer gerenommeerde bluesartiesten te werken, om zo uit eerste hand te leren. Pinetop Perkins, Jimmy Rogers, Hubert Sumlin, Bo Diddley, Chuck Berry, Odetta, Sleepy LaBeef en Rosco Gordon is maar een kleine greep uit de artiesten waarmee hij in de loop der jaren heeft mogen spelen. Met een aantal van hen heeft Brad Vickers zelfs studio opnames gemaakt, zoals met Pinetop Perkins, die hem als bassist uitnodigde voor de opnames van ‘Born in the Delta’ (Telarc) en ‘Ladies’ Man’ (MC Records), beide albums zijn voor een grammy nominatie in aanmerking gekomen.

Sinds 2008 speelt hij met zijn eigen band the Vestapolitans, waarmee hij tot op heden zes albums heeft uitgebracht, Le Blues Hot (2008), Stuck With The Blues (2010), Traveling Fool (2011), Dallas Blues (2013), That’s What They Say (2015) en Twice As Nice uit 2019, die allemaal op het Man Hat Tone Music label zijn verschenen. De naam Vestapolitans, komt van vestapol, dat open gitaar stemming betekend en exact aansluit bij zijn gedachte om een goede pakkende bandnaam te vinden die met de letter V begint. Brad Vickers, die zich New York Blues Hall of Fame Master Bluesman introduce mag noemen is sterk beïnvloed door blues, folk, rags en Amerikaanse Roots ’n Roll en dat laat hij terug komen op zijn zevende album ‘The Music Gets Us Thru’, dat wederom op het Man Hat Tone Music label is uitgebracht.

Voor de opnames krijgt hij ondersteuning van bassiste en zangeres Margey Peters, drummer Bill Rankin, saxofonist Jim Davis, violist Charlie Burnham, de gitaristen Dave Gross en Dean Shot, zanger en harmonicaspeler Mikey Junior, toetsenist Dave Keyes en de multi-instrumentalist en tevens co-producer van het project V. D. King. Wat de bezetting betreft is er niets veranderd sinds het vorige album ‘Twice As Nice’. Het nieuwe album gaat van start met de vijftiger jaren rocker ‘Dumb Like A Fox’, die is overgoten met een swampy sausje waaraan V. D. King met zijn accordeonspel debet is. Mikey Junior komt als harmonicaspeler en zanger ondersteunen op de Jimmy Reed shuffle ‘Take It Slow’. Het vijftiger jaren sfeertje wordt vastgehouden op de rhythm and blues song ‘Please Don’t Say’. Margey Peters breekbare stem valt op in ‘Big Wind’ een heerlijk swing nummer met jazzy solospel van Dave Gross. Hudson Whittaker, bij ons beter bekend als Tampa Red wordt geëerd met diens zong ‘I’ll Never Let You Go’ met fraai vioolspel van Charles Burnham. Na de rocker ‘The Music Gets Us Thru’ volgt het kalm gespeelde ‘Now It’s Time For Me To Sing The Blues’. Voor de rocker ‘What In The World’ schuift Brad Vickers de slide om zijn vinger. Nee, dan gaat het in het akoestisch gespeelde ‘Grab My Car Keys’, wat over het verlies van een dierbare gaat er heel wat ingetogener aan toe. Dit dan weer in tegenstelling tot het vlot en vrolijk klinkend ‘I’ll Be Sittin’, I’ll Be Rockin’, ‘Birds On My Family Tree’ met wederom fraai solospel van Dave Gross en de afsluitende track ‘When I Am Drinkin’.

The Music Gets Us Thru’  is een gevarieerd blues album met compacte songs geworden, dat het hele pallet aan varianten van de stijl doorkruist. Hier geen snaren racerij, maar muzikanten die allen ten dienste van de song spelen en dat op een zeer smaakvolle manier uitvoeren. Kortom een fijn album.

01 Dumb Like A Fox
02 Take It Slow
03 Please Don’t Say