Cary Morin – Tiny Town

Cary Morin kwam in 1962 in Billings, Montana ter wereld. Zijn vader was officier bij de Amerikaanse luchtmacht. Zijn oorspronkelijke Amerikaanse achtergrond draagt Cary met overtuiging uit. Zijn roots liggen bij de Indianenstam de Crows, oftewel Apsáalooke in Siouan, de origineel gesproken taal. Deze stam leefde in de Yellowstone River valley, een gebied dat zich uitstrekt van Wyoming, Montana tot en met North Dakota. Heden ten dage staat deze stam bekend als Crow Tribe of Montana. Een groot deel van zijn jeugd bracht Cary in Great Falls door om later te verhuizen naar Noord Colorado, alwaar zijn muzikale carriere van start ging.

Met de in 1989 opgerichte band Atoll kreeg hij de mogelijkheid om landelijk te touren. Later zou hij zich aansluiten bij het Pura Fé Trio. Als solist en met zijn trio tourde Cary over de hele wereld en speelde hij op festivals als, Paris Jazz Festival, Winter Park Jazz Festival, Folk Alliance International, River People Festival, Shakori Hill Festival en in Vancouver Olympics. Zijn eerste solo release, Sing It Louder uit 2011 verscheen op het Music Maker Relief Foundationlabel. In 2013 kwam het in eigenbeheer uitgegeven album Streamline. Dit album wordt nu opgevolgd wordt Tiny Town, eveneens in eigenbeheer.

Cary wordt alom geprezen om zijn fabuleuze fingerpicking stijl. In zijn muziek combineert hij elementen uit blues, jazz, bluegrass en reggae. In 2013 en 2014 won hij de Colorado Blueschallenge in de categorie solisten/duo’s. Tiny Town is al een tijdje op de markt maar is in Europa moeilijk verkrijgbaar omdat er haast geen distributie mogelijkheden voor eigenbeheerproducties voor handen zijn. Dit 14 tracks tellend album herbergt slecht twee covers. In de eerste song Angels and Devils wordt meteen duidelijk dat Morin een prima fingerpicking gitarist is die zich niet beperkt tot blues. Zoals aangegeven heeft hij voor dit album twee covers uitgezocht. De eerste is Yellow Dog Blues van W.C. Handy en zet dit nummer geheel naar zijn eigen hand. De titel song Tiny Town is een fijne fingerpicking blues. De tweede cover op dit album is een song van Memphis Minnie, When the Levee Breaks is gebaseerd op slechts een akkoord maar klinkt lekker stuwend. In dit nummer is er fraaie ondersteuning van Jean Jacques Milteau op harmonica. Naast gitaar speelt Cary pedalsteel. Dit instrument voegt hij toe aan de folky gespeelde tracks Valley of the Chiefs en Not Ever Again. Endless Possibilities begint met een lang zang intro, waarin geen begeleiding op gitaar aanwezig is. Pas aan het eind komt er minimale ondersteuning. Na de fraaie blues Yellow Bird komt Jean Jacques Milteau op Wrong Side of the Law weer op harmonica ondersteunen. Deze Franse, virtuoze harmonicaspeler stelt zich bescheiden op door helemaal in dienst van de song te spelen. De cd eindigt met July Waltz Reprise, een kort instrumentaal gespeeld nummer in fingerpickingstijl met prachtige, jazzy klinkende akkoorden. Ondertussen werkt Morin al weer aan een nieuw album, die de naam Together gaat dragen. Mogelijk zelfs dat hij via bekende downloads al verkrijgbaar is. Materiaal dat zeker de moeite waard is om naar op zoek te gaan. Je wordt niet teleurgesteld.

cary morin
1. Angels and Devils
2. Yellow Dog Blues