Cathy Grier and the Troublemakers – I’m All Burn

Onlangs viel I’m  All Burn, de nieuwste cd van Cathy Grier op de mat. Dit is voor mij een eerste kennismaking met deze dame, maar Cathy Grier heeft al een heel muzikaal leven achter zich. Ze maakte ruim twintig jaar onderdeel uit van het Music Under New York Program en speelde in die tijd onder de naam NYC Subway Girl veelal op straat.

Cathy bedacht The Inspiration Project, een video mini documentaire waarbij ze passanten vroeg naar wat iemand inspireerde. Ze heeft zich op jonge leeftijd al hard gemaakt voor sociale vraagstukken en was zo als jong sociaal activist actief. Zaken die ze goed kon gebruiken voor haar songwriting.

In 1976, wanneer ze 17 is ontmoet ze John Lee Hooker en Bonnie Raitt en is haar liefde voor de blues gewekt. Een aantal jaren later neemt ze met diverse bezettingen diverse singels op en neemt niet veel later haar eerste cd Solo op. Haar liefde voor de Sturgeon Bay muziek scene ontstond na een bezoek aan het Steel Bridge Songfestival  in 2016, wat Cathy Grier deed besluiten om zich definitief in Wisconsin te vestigen. Hier formeert ze met Tony Menzer (bas), Jamey Clark (drums), Larry Byrne (toetsen) en Jim Ohlschmidt (gitaar) de Troublemakers.

Voor haar zojuist uitgegeven cd I’m All Burn heeft ze een keur aan muzikanten aan haar Troublemakers verbonden en zo komen we Greg Koch, Billy Flynn, Matt Liban, Steve Cohen, Andrew Spadafora, Deirdre Fellner en Liv Mueller als gast muzikant tegen op haar veertiende album, dat ze zelf typeert als een mix van stijlen “from sultry to funk, from the Bayou to Chicago with a Memphis Detour” zegt ze er letterlijk over. Zelf zou ik de woorden ‘zeer beheerst’ er aan toe willen voegen.

Cathy Grier beschikt over een heldere stem en begeleidt zichzelf op gitaar, cigar box- en sitargitaar. Alle songs zijn van eigen hand met her en der hulp van bevriende muzikanten. Veelal funky groovy stukken typeren het album, maar ook soul (Down On My Knees), blues (Backroad Blues, Keep To My Survival, Happiness Blues) en een gevoelige ballad (Easy Come Easy Go) wisselen het album op aangename wijze af. De uitstekende gast muzikanten weten met hun uitstekend solospel de juiste noot te raken. Cathy besluit de cd met het bluesy klinkend Cathy’s Bike Song, met minimale begeleiding op akoestische gitaar. Een heerlijk relaxed bluesy album met uitstapjes naar links en rechts.

01 I’m All Burn
02 Get Me Away
03 Down On My Knees