CD recensie Bey Paule Band – Not goin’ away

De band heeft de naam wat vereenvoudigd. Van de Frank Bey and Anthony Paul Band is dit nu veranderd in de handzamere naam Bey Paule Band, die blijft ook wat makkelijker in het egheugen zitten. Met ‘Not goin’ away’ blijkt inderdaad dat zij niet weg zijn maar juist helemaal terug.

Na twee cd’s in 2013 te hebben uitgebracht, ‘You don’t know nothing’ en ‘Soul for the blues’, zijn zij helemaal terug met een vette laid back blues met een fijn soul gevoel. De band bestaande uit Frank Bey – zang, Anthony Paul – gitaar, Paul Revelli – drums & percusie, Tony Lufrano – toetsen, Paul Olguin – bas, Mike Rinta – trombone & horns, Nancy Wright – tenor sax en toegevoegd aan de band trompetist Tom Poole. De toevoeging van een trompetist is een gouden greep, het maakt de band completer. Maar ook zeker mag de backing-vocals niet vergeten worden. Loralee Christensen, Lisa Leuschner-Andersen en Larry Batiste geven de nummers meer sfeer en power.

Het album opent met ‘Black bottom’, een prachtige song wat verhaalt over Frank Bey vanaf zijn kindertijd tot heden en hiermee zetten zij de toon voor de rest van de cd. Van een echte tranentrekker als ‘’Next to my heart’ tot lekkere groovy nummers als ‘Ballad of the lover man’ en ‘If I could reach out’. ‘If I could reach out’ en ‘Someone you use’ zijn de enige covers op deze schijf. En dat je nummers nooit te snel moet afschrijven blijkt wel met ‘Ballad of the lover man’, een nummer dat al jaren geleden geschreven werd door toetsenist Tony Lufranom, te mooi om te laten liggen. Dat niet alles met woorden gezegd hoeft te worden is te horen in ‘Noel’s haze’, een heerlijk instrumentaaltje met virtuoos blaaswerk. ‘This party’s done’ gaat over een vriend van Frank, feesten tot, tegen het advies van de dokter in, je er bij neer valt. Het nummer swingt maar is niet neerslachtig, eerder vrolijk ondanks de afloop. Laten we hopen dat dit niet voor de band geldt, dan kunnen wij nog jaren genieten van de heerlijke sound van de Bey Paul Band.

Website Bey Paul Band