CD recensie Dudley Taft – Skin and bones

De scheidslijn tussen bluesrock en rock is flinterdun. Zo bewijst ook Dudley Taft met enkele nummers van zijn nieuwste schijf ‘Skin and bones’. Lekkere bluesnummers worden afgewisseld met songs waar de rock de boventoon voert.

De basis van het album werd in de basis opgenomen in de Muchmore Studio in Cincinnati met bassist John Kessler en drummer Jason Patterson. Daarna werd een reisje naar de Omnis Sound Studio in Nashville geregeld om de orgel klanken van Reese Wynans te overdubben. Ook achtergrond zangeres Rachel Williams vervoegde zich in deze studio om haar prachtige stem toe te voegen. En alsof dat nog niet genoeg was werden er in de studio van John Kessler in Seatle ook nog enkele tracks met Eric Robert op de B3 toegevoegd.

Het overwegende stevige album heeft wel een verrassing in petto. Tussen het bluesnummer ‘Leland Mississippi Blues’ en het rocknummer ‘Fuzzy dice’ ligt daar een heerlijke ballad klaar, ‘One of these days’, het enige rustpuntje op de cd. En over de al eerder genoemde Rachel kan in ieder geval gezegd worden dat zij haar mannetje staat, ook al is het maar als achtergrondzangeres. Nummers als het heerlijke ‘Lonesome Memphis blues’ en ‘Mojo woman’ tonen haar klasse aan. Ik ben bijna geneigd te zeggen, meer Rachel! Het nummer ‘Ain’t nothing gonna stop’ mag ook niet ongenoemd blijven, behalve een opzwepend ritme en een lekkere beat, is Dudley hier op zijn best, wat een geweldig gitaarspel, jammer dat het nummer maar 3:37 duurt.

Deze vierde schijf zal de Taft liefhebbers bekoren, een cd met lekker vol en warm geluid en lekker stevig zonder uit de bocht te vliegen en net een tikkeltje volwassener.

Website Dudley Taft