CD recensie Galactic – Into the deep

Bij het horen van de cd had ik ook even het gevoel ‘Into the deep’ te worden gegooid. Wat een variatie herbergt deze cd. De band staat bekend als een funk machine, maar dit is meer.

Ben Ellman, mondharp en horns en Robert Mercurio, bas, tekenen voor de arrangementen en produktie van ‘Into the deep’. De band bestaat verder uit Stanton Moore op drums en percussion, Jeff Raines op gitaar en Rich Vogel op keyboards en speciaal voor deze cd warden ook nog eens bijzondere muzikanten uitgenodigd waaronder JJ Grey, Macy Gray en Mavis Staples.

De opener ‘Sugar doosie’ klapt er direct lekker in met funky ‘carnaval’ muziek (de Braziliaanse wel te verstaan), een swingend instrumentaaltje om je vingers bij af te likken. En dan volgt gelijk wat anders, het meer soulvolle, hoe kan het ook anders, ‘Higher and higher’ met JJ Grey, heel herkenbaar. Het derde nummer is van ongekende schoonheid, de titeltrack ‘Into the deep’met zangeres Macy Gray en die bezorgt je in no time een lading kippenvel om u tegen te zeggen. Van hetzelfde niveau is ‘Does it really make a difference’ met zangeres Mavis Staples, ook zij weet je in de ziel te raken. Een super funky nummer met hoog ritme begeleidt door handgeklap, ‘Right on’ met zangeres Charm Taylor zit in een modern jasje gegoten, welk het niet slecht zou doen in een MTV programma. De afsluiter is het prachtige instrumentale ‘Today’s blues’ met veel soul gevoel.

Hoe vaker deze schijf gedraaid wordt, hoe meer de stijlen bij elkaar passen en dan kun je alleen maar bevestigen dat Ben Ellman en Robert Mercurio geweldige arrangementen hebben gemaakt, chapeau.

Label: Mascot Label Group

website Galactic