CD recensie Micke Bjorklof & Blue Strip – Ain’t bad yet

En dan ligt er een cd uit Finland op de mat van Micke Bjorklof & Blue Strip, winnaar van de Finse blues award 2015. Tot mijn schande kende ik, als presentator van bluesmuziek bij EnschedeFM, deze band nog niet. Gelukkig nemen sommige bands de moeite om zichzelf te presenteren.

De band bestaande uit Micke Bjorklof (Lead vocals, harmonica, guitar), Lefty Leppänen (Electric- and national steel guitar, vocals), Teemu Vuorela (Drums), Seppo Nuolikoski (Bass, vocals) en Timo Roiko-Jokela (Percussion, MalletKAT). Voor diegene die niet weten wat een Mallekat is, dit is een percussieinstrument uiterlijk lijkend op een xylofoon. Zij spelen verfrissende (swamp) blues met een stevige bite. Behalve een prettige strot, speelt Micke meer dan verdienstelijk mondharp en als je een gitarist als Lefty in je gelederen hebt ben je gezegend, zeker als hij los gaat op zijn steel gitaar. De meerwaarde van een percussionist op de ritmesectie is hier duidelijk hoorbaar, pas als je hem niet hoort mis je hem. De cd bevat mooie nummers waaronder enkele pareltjes zoals de slow blues ‘Ain’t bad yet’ en ‘Sweet dream’s a sweet dream’. Bij ‘Rat chase’ bekruipt je het gevoel dat jezelf deel neemt aan de rattenjacht deels komt dat door het jachtige tempo van het nummer. Het vierde pareltje heet ‘In chain’, wat gaat over een veroordeelde die a la Robin Hood een bank overvalt en dan het geld weggeeft aan een meisje die het nodig heeft, het is alsof jezelf geketend voor de rechter staat, een werkelijk subliem nummer, als je muziek zo beeldend kunt weergeven, doe je het goed.

Deze cd komt hoog op mijn jaarlijstje van blues cd’s te staan.