Cheyenne James – Burn It Up

release date: october 13, 2018

Cheyenne James begint al op haar tiende te zingen, meest opvallende daaraan is haar keus voor het werk van Aretha Franklin, Billie Holiday en Etta James, waar je normaal op die leeftijd juist de hitjes uit die periode zou verwachten. Daarmee onderscheid ze zich van vele leeftijdsgenoten. Niet verwonderlijk dat ze al snel de bijnaam ‘Lil’ Miss Blue-Eyed Soul’ krijgt.

De afgelopen vijftien jaar heeft ze zo’n beetje iedere country club en road house van zuid oost Texas aan de binnen kant gezien. Ondertussen heeft ze een behoorlijke naam in die regio opgebouwd en heeft ze een aantal gerenommeerde muzikanten op zich heen verzameld die haar komen ondersteunen op haar debuut release. Voor de gitaarpartijen heeft ze afwisselend Dave Carter en Mark May tot haar beschikking, voor de lage noten bassist Rock Romano, op harmonica Steve Krase, als toetsenist Randy Wall, op slagwerk Jim Brady en voor het koperwerk Eric Demmer (safofoon) en Lamar Boulet (trompet en flugelhorn).

De cd, die in de Red Shack Recording Studio van Rock Romano is vastgelegd heeft als titel ‘Burn It Up’ meegekregen. Het merendeel van de songs komt van eigen hand, daarnaast heeft ze vier covers naar eigen hand weten te zetten. Zoals de openingstrack Grits Ain’t Groceries van Titus Lee Turner, die vaak onterecht aan Little Milton Campell wordt toegeschreven. Het regelmatig gecoverde Let’s Go Get Stoned, geschreven door Nickolas Ashford, Valerie Simpson en Josephine Armstead en voor het eerst door The Coaster op plaat is gezet. Het iets minder voor de hand liggend Steal My Heart Away van Van Morrison, hier met geweldig slidespel van Mark May en als afsluiter, de swingende shuffle You Know You Love Me Baby (Freddy King), waarop Steve Krase met fraai harmonicaspel een flinke stempel op het geheel weet te drukken. Maar ook haar originals mogen er zijn zoals het vlot rollende Gypsy Mama, waarbij je even aan I Got My Mojo Working moet denken. David Carter kleurt het geheel met sprankelend country achtig gitaarspel. Of wat te denken van het relaxed en Zuid Amerikaans klinkende Lay Me Down, waarin juist weer Mark May met melodieus gitaarspel de juiste snaar weet te raken. Met haar flexibele, heldere, pittige en soms haar kittige stem kan ze ook prima met jazzy materiaal als Roll Your Coat uit de voeten. De kleine koperwerksectie weet er nog een fraai bigband sfeertje overheen te leggen. Het relaxed gespeelde What Does It Mean valt wellicht iets buiten de toon en valt niet meteen onder de noemer blues maar met het sferische trompet spel van Lamar Boulet past het prima binnen het gebodene.

Een zeer genietbaar debuut release dat de nodige variatie kent en waarop niet direct voor de hand liggende covers en originals elkaar op plezierige wijze afwisselen.

01 Grits Ain’t Groceries
02 Gypsy Mama