Chickenbone Slim – Sleeper

We schreven al eerder op deze website over Chickenbone Slim, die San Diego, California als uitvalsbasis heeft. Nog even een korte introductie van de man die in het dagelijks leven als Larry Teves door het leven gaat. In 2012 formeert hij zijn band Chickenbone Slim and the Biscuits, genoemd naar zijn favoriete eten biscuits. Als liefhebber van vintage apparatuur is het niet zo vreemd dat hij Big Jon Atkinson tegen het lijf loopt.

Ook deze man heeft een bijzondere voorkeur voor alles wat vintage is en zelfs qua opname technieken gaat hij het liefst terug naar het lo-fi tijdperk. Chickenbone Slim prefereert zijn 1946 Gibson BR-1 versterker, die in combinatie met zijn oude Fender Telecaster voor zijn eigen unieke sound zorgt. Als grote inspiratiebronnen noemt Slim de oude Chicago- en Texas bluesmasters, maar ook de lokale Tomcat Courtney, de Godfather van de San Diego Blues, die hij veelvuldig van backing heeft voorzien heeft grote invloed op zijn spel. Daarvoor is hij 20 jaar als bassist in de San Diego area actief geweest en heeft de lage tonen verzorgt voor The Mississippi Mudsharks, Jinxking en The Boogieme.

Zijn debuut album Gone, dat hij direct live op tape, zonder overdubs in de Big Tone studio opneemt verschijnt in 2015 op het Lo Fi Mob Records label. Op hetzelde label verscheen zojuist Sleeper, die opgenomen is in de Greaseland studio van Christoffer ‘Kid’ Anderson. De schijf gaat van start met Vampire Baby, een swing shuffle gedrenkt in de sound van de jaren vijftig. Door met de rocker Tougher Than That, met pittig gitaarwerk van Chickenbone Slim om vervolgens richting Rockabilly op te schuiven met The Ballad Of Dick. In de instrumentaal en gitaargedreven swing Strolling With Chickenbone maakt Slim even ruimte voor een korte harmonica solo van Troy Sandow, die vervolgens in de rockabilly gerelateerde track Ride nog even flink op het kleinood uitpakt. Met het americana getinte Helpless, waarop Slim zichzelf begeleidt op akoestische gitaar en het naar swamprock neigende Little Victory zit Chickenbone Slim ineens op een ander spoor. We zijn weer terug gekeerd bij de blues met Dignity en de afsluitende track These Things Happen.

Sleeper biedt veel variatie zowel binnen het bluesgenre als aan muziekstijlen. Wat dat betreft zet Chickenbone Slim de op The Big Beat uit 2017 ingezette koers voort.

01 Vampire Baby
02 Tougher Than That