Chris Gill – Between Midnight and Louise

Mississippi blues artiest Chris Gill heeft eindelijk het album gemaakt waarvan het concept al een hele tijd door zijn hoofd ging. Een compleet ‘stripped down’ album, dat is opgenomen met twee microfoons, een klein versterkertje en een paar oude gitaren. Hier geen overdubs of andere truuks, maar alles rechtstreeks op band opgenomen. Chris is ondertussen ruim twintig jaar op het podium te vinden, solo of als duo met slagwerker Derrick ‘D’ Mar, maar ook met zijn full band bezetting, die zichzelf The Sole Shakers noemen wat hem in staat stelt om de blues op verschillende manieren te benaderen. Hij speelde door de jaren met een keur aan artiesten en zo was Gill met Buckwheat Zydeco, Taj Mahal, Michael Burks, Theodis Ealey, Cedric Burnside, Billy Branch, Bernard Allison, Dexter Allen, King Edward, Vasti Jackson, Bud Spires, Jarekus Singleton, Jimmy ‘Duck’ Holmes en Grady Champion op het podium te vinden.

Maar zoals gezegd neemt Chris op ‘Between Midnight and Louise’ alle instrumenten voor eigen rekening. Hij trapt af met het instrumentaal gespeelde ‘Thank You For Another Day’ een in fingerpicking style gebracht stuk dat Chris Gill heel klein weet te houden en dat hij heeft opgedragen aan zijn opa Gaddy. Het tempo en volume gaat iets omhoog in ‘Song For Honeyboy’ met stevig slidewerk op zijn National Duolian uit 1931. Zijn zorgen over de vreemde wereld waarin we heden ten dagen leven bezingt Chris op ‘Back To Paradise’, dat op een fingerpicking style drijft. Ook het daarop volgend ‘You Never Know’ wordt zeer gevoelig in dezelfde stijl gebracht. Verrassend zwaar klinken ‘Rolling Man’ en ‘Souvenier Of The Blues’ waarop Chis zichzelf begeleidt op een Baritone Mule gitaar en daardoor een heel eigen sound krijgen.’I Fell In Love With the Blues’en ‘Walking Through Eden’ shufflenen er danig op los daarentegen zou ik ‘Long Distance Highway’ en de afsluitende track ‘Between Midnight and Louis’ meer als Americana willen betitelen.

Veel variatie op ‘Between Midnight and Louise’ waarop een vaardige gitarist met een uitstekende stem ons vele facetten van de blues laat horen. Kortom een mooi album!

Track Listing:
01 Thank You For Another Day