City Blues Connection – 40 Years 1979 – 2019

De re-release van ‘World On Fire’ van Louisiana Red en The City Blues Connection uit 1985 zette mij een tijd geleden op het spoor van de City Blues Connection. Het ontstaan van de band voert terug naar 1979, wanneer Norbert Egger in Hamburg een eerste line-up van deze formatie op poten zet. Het zelfde jaar nog geeft de band hun titelloos debuut album uit. Nog geen jaar later volgt de LP ‘Bluesin’ n’ Boogin’’, een tweede uitgave van de band, die dan al weer een totaal andere bezetting kent en waarvan alleen Norbert Egger nog aan boord is.

Door de jaren heen blijkt Egger dan ook de vaste waarde van de band te zijn en verantwoordelijk te zijn voor de ontwikkeling van de band. Na twee goed ontvangen singles in 1983 en 1984 brengt de band zijn derde album ‘I Do Not Play No Rock ‘n’ Roll’ uit. In 1985 nodigt Louisiana Red de City Blues Connetion uit om met hem de studio in te duiken voor de opnames van ‘World On Fire’.  In tegenstelling tot de verwachting wordt het, na het verschijnen van dit gezamenlijk album lange tijd stil rond deze band. In de periode 1986 tot en met 2013 verzorgt de band sporadisch optredens in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het album ‘Watch A Steps, Sugar To The Bones’  dat een compilatie van onuitgebracht materiaal bevat, is een side project van Norbert Egger en verschijnt in 2006, tevens neemt hij in deze periode met de City Blues Connection nog een aantal tracks op voor de sampler ‘BGD Rock City Vol. 1’, ‘Blues Affair’ en ‘Blues Sisters Vol. 1’.

Een lange, relatief inactieve periode die de band weinig onder de aandacht bij het grote publiek brengt, maar ondertussen heeft de band de draad weer volledig opgepakt en  gooit het gelijk over een geheel andere boeg. De City Blues Connection is van compacte band formatie getransformeerd naar een heuse bigband bezetting en kent naast diverse backing vocalisten een blazerssectie die het mogelijk maken om uit een breder pallet aan stijlen te putten. In januari 2018 verschijnt de cd ‘Anna Liza’ waarmee de band aantoont weer springlevend en back in business te zijn. Om hun veertig jarig bestaan te vieren heeft de band nu de compilatie cd ‘40 Years 1979 – 2019’ uitgebracht. Een dubbel album dat een mooi overzicht geeft over de opnames die de band door de loop der jaren heen heeft gemaakt, studio opnames aangevuld met onuitgegeven tracks en natuurlijk ontbreekt een selectie uit ‘World On Fire’ met Louisiana Red op deze uitgave niet.

Samen 32 opnames met bijna even veel meewerkende muzikanten. Dat levert uiteraard een zeer gevarieerd geheel op waarbij verschillende bluesstijlen voorbij komen. Het fraai gedocumenteerde inlay boekje geeft extra informatie over 40 jaar City Blues Connection. Een heus levenswerk van Norbert Egger, dat het aanschaffen zeker waard is.

01 40 Years
02 Mr. President
03 Shame On You, Mr. Trump