Crazy Hambones – Beautiful

De Duitse band de Crazy Hambones werd in 2002 geformeerd door slagwerker Michael Maass en Peter Crow C., die in het dagelijks leven als Peter Krause aangesproken wordt. Al vrij snel komt  de Texaanse zanger en mondharmonica speler Paul Orta de band versterken, waarmee de band in 2004 de cd Cool Step opneemt. De Crazy Hambones hebben hun naam ontleend aan de Juba, een dans waarbij de danser zichzelf ritmisch op de armen, benen, borstkas en wangen slaat om een slaginstrument na te bootsen, de dans wordt ook wel Hambone genoemd.

Na het vertrek van Paul Orta in 2005 neemt zanger en mondharmonicaspeler Henry Heggen zijn plaats in. Deze in Jacksonville, Florida geboren muzikant sluit naadloos aan bij de stijl van de band, die hun blues tot de basis terug brengt en zich sterk heeft laten inspireren door Muddy Waters, Walter Horton, Little Walter en Sonny Terry.  In deze bezetting brengt de band het album Blowin The Family Jewels uit. Van 2009 tot en met 2010 maakt de uit New Jersey afkomstige zanger gitarist Ryan Donohue nog even deel uit van de Crazy Hambone, hij vervangt Peter Crow C. die dan de band heeft verlaten, de cd Hole In The Roll is het resultaat van deze nieuwe samenstelling. Een jaar later neemt de Brit Brian Barnett de vacant gekomen  plek in door het vertrek van Ryan Donohue en completeert daarmee de huidige bezetting van het trio.

In 2017 verschijnt het album 45 Live dat nu opgevolgd wordt door Beautiful en net zoals alle voorgangers op het actieve Duitse label Stormy Monday Records is verschenen. Authenticiteit is het sleutelwoord van de stijl waarin het album zich in bevindt. Voornamelijk eigen materiaal dat zich uitstrekt van Chicago blues (Behind The Sun) naar meer roots gerelateerde nummers als Out Of My Head en ballads als Wild, Wild Woman, waarin Florian Sagner met smaakvol  trompet spel vult. Your God Is A Dollar doet je denken aan de jaren zestig, toen Engelse bands zich gingen bezig houden met hun vertolkingen van de blues. De titelsong Beautiful drijft op een gospelgroove, waarop de samenzang wordt ondersteund door akoestisch harpspel. De band kent drie zangers, het wordt niet duidelijk wie welke song zingt. Er zit nogal wat verschil in kwaliteit qua zangstem valt mij op. Zoals gezegd veel eigen materiaal, maar ook covers zoals Willie Dixon’s Can’t Judge a Book die hier met een jungle beat gebracht wordt en Leave My Money Alone van Lonesome Sundown hier in een Chicago blues variant gebracht.  Maar ook steviger werk zoals de rocker Bullfrog Blues origineel van William Harris en de vlot gespeelde shuffle Cornbread, Peas And Black Molasses van Sonny Terry en Brownie McGhee. De cd besluit met No Disputation, dat op een Zuid Amerikaans ritme drijft en waarop Florian ‘Floh’ Sagner, die ook voor het technische gedeelte van de opnames verantwoordelijk is nog even op trompet komt aanvullen.

Kortom een fijn en gevarieerd blues album met her en der een rootsy note dat zich laat kenmerken door zijn authenticiteit.

01 Who’s Gonna Take These Blues Away
02 Your God Is A Dollar