Cuby + Blizzards – Grolloo Blues

Eindelijk eens nieuwe opnames van Cuby and the Blizzards. De laatste tien jaar zijn we alleen maar overspoeld met her-uitgaves van vroege opnames van de band en konden we compilaties als ‘Collected’, ‘The Golden Years of Dutch Pop Music’, ‘Window Of My Eyes’, ‘The First Five’ en ‘Live At Belevue Assen’ aan de collectie toevoegen zonder dat het iets extra’s had te bieden. Gelukkig voorzag de box ‘Alles Uit Grolloo’ uit 2016 ons van een digitale uitvoering van ‘Red White ’n Blue’ en ‘Love Vendetta’, maar daarvoor moest je dan welk flink in de buidel tasten.

Nu kun je met de uitgave van ‘Grolloo Blues’ 24 nieuwe stukken (de lp uitgave telt 19 tracks) aan de collectie toevoegen die er wel toe doen. De vaste geluidsman Ed Roos is zijn archieven ingedoken en heeft vol zorg deze pareltjes geselecteerd, die tussen 2001 en 2011 tijdens concerten zijn vastgelegd. Hoewel deze opnames nooit gemaakt zijn met het doel om ze uit te brengen mag je gerust stellen dat ze van zeer hoogwaardige kwaliteit zijn. De gekozen nummers doorkruisen het hele oeuvre van Cuby and the Blizzard, van ‘Just for fun’ en ‘I’m in love’ van de eerste LP ‘Desolation’ uit 1966 en het prachtig akoestisch gebrachte ‘Mean black snake’ afkomstig van ‘Appleknockers Flophouse’ uit 1969 tot ‘Low country blues’, Blues is a bad habbit, ‘Stranger’, ‘Devil made religion’, ‘Deadlines’ en ‘More than I could ask for’ van het laatste studio album ‘Cats Lost’ uit 2009. Uiteraard ontbreken de grote succesnummers ‘Window of my eyes’ en ‘Brother booze’ niet op deze compilatie. De nummers klinken net even anders dan we ze van de studio-uitvoering kennen. De onnavolgbare en zo herkenbare Herman Deinum speelt een prachtige intro op ‘If you were an allien’, waarin we een ontketende Erwin Java zijn gitaar horen geselen, maar ook zijn solo in ‘Too blind to see’ is van grote klasse. Helmig van der Vegt weet met zijn veelzijdig toetsenwerk altijd voor de juiste sfeer te zorgen en Hans Lafaille is als altijd, met groovy drumwerk de vaste rotst in de branding. Voor zo ver ik heb na kunnen gaan is het fraai opgebouwde ‘Ramblin’ on my mind’ van Robert Johnson nog nooit eerder op cd/lp verkrijgbaar geweest.

Met deze uitgave doet het platen label Continental Blue Heaven de fans van Harry ‘Cuby’ Muskee en zijn Blizzards een groot plezier, zoals gezegd eindelijk eens nieuw materiaal van deze legendarische Drentse blueszanger, die nooit vergeten zal worden en ook nu nog 10 jaar na zijn overlijden nog steeds volop in de aandacht staat. Zoals met de theatervoorstelling ‘So many roads’, die van 3 tot en met 26 september in de tuin van De Ondernemersfabriek, Havenkade 6 in Assen wordt uitgevoerd, en de verschillende tribute bands die actief zijn om het repertoire levendig te houden, zoals Electric Blues (die niet kunnen wachten om hun twee uitgaves ‘Back to Grolloo’ en ‘Another Day, Another’ eindelijk aan het publiek te kunnen presenteren), GROLLO: Tribute to Cuby & the Blizzards met leden van Tricklebolt en The Grand East en de Drentse band Easterfield, die hun eigen show ‘Cuby’ brengen. Op 26 september, de sterfdag van Harry Muskee komt ‘Grolloo Blues’ uit, dezelfde dag dat ook de nieuwe documentaire van televisiemaker Jan Douwe Kroeske ‘Talkin’ Blues | Zoektocht naar de nalatenschap van Harry ‘Cuby’ Muskee’ op NPO 2 extra te zien is. Genoeg om naar uit te zien!!!

Trackinglist:
01 Low country Blues
02 I feel so bad