Deb Ryder – Grit Grease & Tears

Als je stiefvader een nachtclub heeft, de Topanga Corral, en daar treden artiesten als Etta James, Big Joe Turner en Taj Mahal op, dan heb je al een voorsprong, zeker als je als tiener dan ook nog voor deze grootheden mag openen. Dat heeft haar gebracht tot waar zij nu is. Een alom gewaardeerd zangeres die nu ook in Europa steeds maar aandacht krijgt. Grit Grease & Tears is haar derde cd. De tweede, Let It Rain, was voor mij de kennismaking met Deb en ook zeker een positieve.

Het twaalf nummers tellende Grit Grease & Tears gaat voortvarend van start met Ain’t Gonna Be Easy, een swingend nummer, met lekkere baslijnen, geniaal gitaarwerk en pittige trompet als aanvulling op de krachtige stem van Deb. Deb laat zich op de cd door een rijtje muzikanten begeleiden en niet door de minsten. In Get A Little Steam Up, met een funky inslag, neemt Sugaray Rayford de zang voor zijn rekening en Deb als tweede stem en de lekkere gitaarsound komt van Kirk Fletcher. Blink Of An Eye, New Mechanic en Prisoner Of War hebben een Nederlands tintje met Pieter van der Pluijm op harp. Hij doet dat subtiel, nadrukkelijk aanwezig zonder de rest weg te blazen. Op Grit Grease & Tears, Rivers Forgiveness en Right Side Of The Grass blaast een ander virtuoos de harp, Bob Corritore, die zich in Right Side wat meer laat gelden. In Just Her Nature komt Albert Lee nog even mee doen. Deb weet in alle nummers te imponeren, soms grommend, dan bulderend of juist weer lieflijk, zij heeft in ieder geval een heerlijk bereik. Als dan ook nog eens in sommige nummers de backing vocals mee gaan doen, dan krijg je prachtige composities als Just Het Nature en Rivers Of Forgiveness.

Deb Ryder zet met Grit Grease & Tears een mooi album neer, niet bang voor variatie en een goede smaak voor muzikanten. Dit wordt een top tien cd van 2016 voor mij.

gritgreasetears_coverart
01. Ain’t Gonna Be Easy