Dexter Allen – Keep Moving On

Dexter Allen groeit op in Crystal Springs, Mississippi en begint op zijn twaalfde basgitaar te spelen in de gospel band van zijn vader, waarmee hij Mississippi door kruist. Zijn ouders Lee en Ruthie Allen bezitten een kleine boerderij en zo leert hij met weinig tevreden te zijn. Ondertussen werkt Dexter aan zijn muzikale talenten en gaat hij zich naast het gitaarspel richten op het songschrijven. Het duurt niet lang voordat Bobby Ruch zijn talenten onderkend en al snel wordt Dexter ingelijfd als leadgitarist van de Bobby Rush touring band.

Ondertussen werkt Dexter aan zijn eigen carrière en ontvangt in 2008 een Mississippi Music Award in de categorie beste zanger. Dat jaar had hij juist zijn eerste cd ‘Bluezin My Way’ uitgebracht. Een jaar later mag hij een Mississippi Music Awards voor Entertainer of the Year in ontvangst nemen. Voor het Deep Rush Records label van bluesicoon Bobby Rush neemt hij de cd ‘Bluez Of My Soul’ en ‘Trilogy Of My Blues’ op. Dexter Allen tourt internationaal en doet ook even Nederland aan voor een aantal optredens en verschijnt zelfs in het tv programma Vrije geluiden van de VPRO. In 2018 verschijnt de cd ‘Live from Ground Zero Blues Club’ op het BFD Records label, die Dexter met zijn band in deze bekende bluesclub heeft opgenomen, maar voor ‘Keep Moving On’ gaat Dexter weer terug naar zijn begin jaren waarin hij veelal zelf de gitaar-, bas- en keyboardpartijen inspeelde.

Op het zojuist verschenen ‘Keep Moving On’ kiest hij voor dezelfde werkwijze, alleen voor het drumwerk huurt Dexter Christopher Minter en Joey Robinson in. Slechts op één track komen Kendrick Heart (keyboard), Jonah Nelson (bas) en Al Miller (gitaar) ondersteunen, de rest is in handen van deze multi-instrumentalist. Dexter trapt af met de titelsong ‘Keep Moving On’, een funky groovy song waarin hij aangeeft om vooral door te gaan wanneer problemen op je pad komen. “Keep your head up high” en “Stay tall, don’t you fall” is dan ook zijn boodschap. Geen scheurend, over de top gaand gitaarwerk op ‘Keep Moving On’, maar subtiel snarenspel dat de song constant ondersteunt, met hier en daar een subtiele solo zoals in de swingende shuffle ‘Love Talk’ waarin de taal der liefde tussen man en vrouw centraal staat. In iedere song bezingt Dexter zijn fascinatie voor een vrouw, diep gewortelde gevoelens voor iemand, liefdes die verloren lijken te gaan tot het genieten van een dansende vrouw, die hij wil laten weten dat ze de right moves beschikt. Dexter weet zijn mooie teksten in soulvolwerk (Blues Eyed Girl, I Just Love That Woman), funky grooves ( If I Ain’t Got You, Sleeping In My Bed, I Like The Way) en heerlijke shuffles (Pack Up My Bags, F.A.B.U.L.I.S.T. Woman) om te zetten. Dexter Allen beschikt over een warme relaxte stemgeluid, maar wanneer nodig ook krachtig en snedig kan klinken zoals in de ballad ‘Can’t Live Without You’ en het afsluitende ‘My Cup Of Tea’, een funky groovy track waarin Dexter nogmaals zijn liefde voor zijn vrouw bezingt en laat weten dat zij volledig zijn “Cup Of Tea” is.

Een fijn bluesalbum dat bij velen in de smaak zal vallen en na iedere draaibeurt nog lekkerder gaat klinken.

Track Listing:
01 Keep Moving On