Eb Davis – Treasures From The Vault

Eb Davis komt in 1945 in Elaine, Arkansas ter wereld, op zijn veertiende verhuist het gezin naar Memphis, Tennessee. Thuis wordt voornamelijk gospelmuziek beluisterd maar wanneer hij rond zijn zevende op de terugweg van school Jim Hunt op zijn veranda op een akoestische gitaar de blues hoort spelen is Eb meteen gefascineerd. In Memphis trekt Eb ieder weekend naar Beale Street waar hij de wekelijkse jamsessies bezoekt in het Handy Park en artiesten als Bobby Bland, B.B. King, Junior Parker en Albert King in de vele bluesclubs ziet optreden.

In deze periode ontmoet Eb Eugene Goldston, eigenaar van de 521 Club in Booklyn, New York. Goldston nodigt Eb uit om in zijn club te komen werken. Hier krijgt Eb de mogelijk om regelmatig op te treden en formeert dan The Soulgroovers, die de huisband van de club wordt en waarmee hij artiesten als Rufus Thomas, Wilson Pickett, Isaac Hayes, Ray Charles en B.B. King begeleidt. Wanneer The Soulgroovers uiteen vallen speelt Eb een tijdje met The Drifters, waarmee hij ook Europa aan doet. Hier komt hij in contact met de Bayou Blues Band uit Berlijn, die hem uitnodigt om als leadzanger de band te komen versterken. Eb speelt zo’n vier jaar met de Bayou Blues Band en stapt dan over naar de Radio Kings om vervolgens zijn eigen Superband te formeren.

Ondertussen is Eb een kleine 20 albums verder en verzorgde hij meer dan 7000 concerten in meer dan 60 landen. Hij speelde in diverse films waaronder The Innocent met Anthony Hopkins, waaruit blijkt dat we het met een veelzijdig man van doen hebben.

Onlangs is Eb eens door zijn archieven gegaan en heeft daar enkele pareltjes opgedoken. Gezien de cover van de cd zijn deze opnames met de grootste zorg bewaard. Treasures From The Vault telt 12 tracks, waaraan illustere gasten als Aron Burton, Chris Rannenberg, Jan Hirte, Mike Russell, Earl Bostic en Keith Dunn hun medewerking hebben verleend. De drie afsluitende tracks komen van een live opname uit augustus 2019 voor SWR TV in Mainz, Duitsland van Eb Davis and the Superband, die naast Eb uit Nina Davis (toetsen), Willie Pollock (saxofoon), Ben ‘King’Perkoff (saxofoon), Tom Blacksmith ( basgitaar), Jurgen Bailey (gitaar) en Lenjes Robinson (drums) bestaat. Het tempo zit er meteen goed in met One Way Ticket, een vlotte groovy soulvolle track die staat als een huis. In de slowblues This Woman, The Devil and Me bezingt Eb dat de duivel het niet goed met hem voor heeft door hem op te zadelen met een vrouw waarmee hij het helemaal niet ziet zitten. Keith Dunn krijgt alle ruimte om te soleren. Het daarop volgend Get Yourself A live, met Aron Burton op bas shuffled er danig op los. Adam Chalk weet met sfeervol Fender Rhodesspel de juiste toets te raken op de jazzy klinkende ballad Strange Feelings, het gevoelige gitaarwerk vult de relaxt zingende Eb Davis voortreffelijk aan. In That’s What Friends Are For ligt het accent op de piano, vermoedelijk bespeeld door Christian Rannenberg. Door met de shuffle Sleeping In The Ground met vlotte gitaar ondersteuning en een dragende blazerssectie. Het herkenbare geluid van de Fender Rhodes klinkt lekker door in Tried, Tested, Found True, dat op een funky groovy fundament met blazers ondersteuning is opgebouwd. Christian Rannenberg hamert er subtiel op los in de slowblues Same Old Blues, waarin Eb bezingt dat hij verliefd is op twee verschillende vrouwen maar geen van hen mem kan bekoren. Het wordt uit de hoes informatie niet duidelijk of Jan Hirte, Freddy Fischkal of Loco Joe de gitarist van dienst is maar een ieder weet op hun beurt te schitteren. Al het materiaal is tot nu toe van eigen hand, alleen voor Shack Bully is Eb te leen gegaan bij Larry Garner. Een funky nummer dat Eb past als een jas en vol overtuiging wordt neergezet. De schijf besluit met drie live opnames, de shuffle Nobody But You met een vlammende Jay Bailey op gitaar, een rol die hij dan weer subtiel weet aan te pakken in het intro van de slowblues Good To Me. En tot besluit het vlot gespeelde Memphis (de stad, waar hij in zijn jeugd ronddwaalde en hij muzikaal gevormd werd en blijkbaar nog dagelijks mist) met een ferme rol voor de blazerssectie, die uit Willie Pollock en Ben ‘King’ Perkof bestaat en een heerlijk spelende Nina Davis.

Wederom een fraaie uitgave van Eb Davis and Superband en vele muzikanten waarmee hij in het verleden heeft gewerkt, waarvan het helaas niet altijd duidelijk wordt wie er op welke opname meespeelt. Behalve dan de live opnames, waarin Eb zijn bandleden uitvoering met zang voorstelt en waaruit blijkt dat de Superband een zeer hecht gezelschap is. Prachtig!

01 One Way Ticket
02 This Woman, The Devil And Me
03 Get Yourself A Life