Eddie Kold Band feat. Larry ‘Doc’ Watkins – Chicago Alley Blues

Chicago Alley Blues’  is de tweede uitgave van de Eddie Kold Band feat.  Larry ‘Doc’  Watkins op het Duitse Bellaphon, L+R Records label. Twee jaar geleden verscheen de zeer goed ontvangen cd ‘Chicago Blues Heaven’ op hetzelfde label. En ook nu weer is de band naar de Joyride Studio in Chicago afgereisd om onder technische begeleiding van Blaise Barton en Brain Leach twaalf songs vast te leggen. Eddie Kold, die in het dagelijks leven als Eddie Fennekold door het leven gaat is geen onbekende in Chicago, hij noemt de stads zelfs zijn tweede thuis en heeft daar met vele obscure bluesmuzikanten het podium mogen delen. Deze contacten hebben ervoor gezorgd dat ook voor de opnames van ‘Chicago Alley Blues’ een aantal prominente bluesmuzikanten op de schijf komen meespelen. Harmonicaspeler Omar Coleman, gitarist Tom Holland en zanger, harmonicaspeler Charlie Love hebben hun sporen allang verdiend in de bluesscene van Chicago, maar de naam Bernard Allison, die zijn bijdrage in de Dierks Studio in Keulen heeft vastgelegd zal het bekendst in de oren klinken.

Larry ‘Doc’ Watkins neemt met zijn warme, krachtige en soulvolle stem het leeuwendeel van de zangpartijen voor zijn rekening en opent het album dan ook met de groovy shuffle ‘Telephone Man’ een rol die op ‘Smart City Blues’, met heerlijk smooth en jazzy gitaarspel door Eddie Kold wordt waargenomen. Tijd voor de eerste gast en niet de eerste de beste, met Bernard Allison heeft de band een muzikant van formaat binnen gehaald. Op herkenbare wijze vult Bernard de ruimtes in de slowblues ‘Blues Man’ om vervolgens kort te vlammen tijdens een solo. Na het soulvolle ‘Without You’ komen Omar Coleman en Tom Holland op de shuffle ‘Before You Accuse Me’ van Otha Ellas Bates, die zijn naam later veranderde in Ellas McDaniel en bij ons beter bekend is als Bo Diddley op voortreffelijke wijze ondersteunen. Eddie Kold neemt qua zang de honneurs waar in het vlotte ‘Too Hot’, een heerlijk in het gehoor liggend nummer dat je uitnodigt om mee te zingen, iets waar ik niet zo snel toe geneigd ben. Larry Watkins huilt als een bezeten wolf op ‘Howling For My Darling’ van Chester Burnett en Willie Dixon, dat lekker vlot gespeeld wordt en waarop we nogmaals kunnen genieten van het fraaie harmonicaspel van Omar Coleman en het geraffineerde gitaarwerk van Tom Holland. Maar ook de naamgever van de band, Eddie Kold, weet de snaren op gevoelige wijze te beroeren blijkt wel in ‘Just A Dream’ waarin Larry de vocalen voor zijn rekening neemt. Na ‘Christmas Blues’ met een toepasselijk intro van toetsenist Lucas Diehl volgt ‘Getting Old’ waarin Eddie bezingt dat het niet meevalt om ouder te worden maar er gelukkig ook nog zaken zijn waarvan je nog wel kunt genieten. Charlie Love is gepokt en gemazeld in de Chicago Blues en dat laat hij ons weten ook in de vlotte shuffle ‘Gimme Back My Money’. Charlie beschikt over een lekkere rauwe stem en blaast daarnaast ook nog eens een fijne party mondharmonica. En dan zijn we al weer aangeland bij het laatste nummer van de schijf, de fraaie ballad ‘Suicidal Blues’ met een uitstekend zingende Larry ‘Doc’ Watkins en een gastbijdrage van Millie Mekckbach op piano. Eddie Kold zorgt met gevoelig spel op de zes snaren voor de juiste blue notes.

Rest mij nog te melden dat de ritmesectie, die bestaat uit bassist Benjamin Garcia en drummer Christian Wübben een zeer vakkundig fundament hebben neergelegd, dat subtiel wordt aangevuld door toetsenist Lucas Diehl.

‘Chicago Alley Blues’ overtreft de zeer goed ontvangen cd ‘Chicago Blues Heaven’, die de band twee jaar geleden uitbracht en dat is al een prestatie op zich.

Tracklisting:
01 Telephone Man