Electric Blues – Another Day, Another Road….

Nog maar kort geleden heeft BluesnRootsCorner aandacht besteed aan ‘Back To Grolloo’, het schitterende album waarmee de band Electric Blues Cuby and the Blizzards alle eer aan doet. Niet voor niets dat de band met veel respect het werk van deze legendarische band onder de titel ‘Electric Blues Honors Cuby+Blizzards’ onder de aandacht brengt. Het coronavirus heeft de mannen de afgelopen maanden flink dwars gezeten en zodoende is de presentatie van ‘Back To Grolloo’ in samenwerking met het C+B Museum, café Hofsteenge en Bandcare al drie maal uitgesteld en wordt er nu naarstig gezocht naar een geschikte datum om het album eindelijk aan het publiek te kunnen presenteren. Met andere woorden het album ligt al zo’n achttien maanden op de plank, maar dat is voor de band geen enkele reden geweest om niets te doen.

De oefenruimte, bij de boerderij van Henk Vegt is begin dit jaar volledig coronavrij ingericht en zo kon de band beginnen aan een tiendaagse opnamesessie om het tweede Cuby and the Blizzards tribute album ‘Another Day, Another….’ vast te leggen. Ook dit maal is Rob Könst van The Box Studio bereid gevonden om met zijn mobiele studio naar ter Aar te komen om de opnames op tape te zetten, om ze vervolgens in zijn studio te mixen en te masteren. En ook nu weer heeft Electric Blues een brede selectie uit het omvangrijke oeuvre van Cuby and the Blizzards gemaakt, waarbij er nu ook gekozen is voor vroeg non-album materiaal als ‘Crying Tears’, ‘Distant Smile’ en ‘Nostalgic Toilet’, alhoewel we het tweede nummer nog wel tegenkomen op het ‘Afscheids Concert’ album van de Blizzards uit 1974.

De band gaat stevig uit de startblokken met ‘Another Day, Another Road’, van het album ‘Groeten uit Grolloo’ uit 1967. Zoals eerder aangegeven speelt de band de song niet klakkeloos na maar voegt zelf fraaie elementen aan de nummers toe, zoals het blazersarrangement in ‘Appleknockers Flophouse’, dat gespeeld wordt door tenorsaxofoniste Maureeen Natzijl. Drie songs (Perfect Song, Never Get Out Of These Blues en Perfection, niet te verwarren met de gelijknamige song van het album Red, White ’n Blue) op rij van het album ‘Kid Blue’ uit 1976, met heerlijk bluesy pianospel van Edwin van Schijndel in ‘Never Get Out Of These Blues (Alive)’. Na een uitgesponnen uitvoering van ‘Five Long Years’, met gevoelig snarenwerk van Aadje Kreeft zet de band een lekker stevige versie neer van ‘Sky Songs On The Spot’ van het gelijknamige album uit 1994. Alle ruimte voor het harmonicaspel van Pietro Smeding in de shuffle ‘The Way I Feel’ van het album ’Sometimes’ uit 1970. Het melodieuze gitaarspel van Aadje Kreeft is bepalend in de poppy song ‘Thursday Night’ van het album ‘Too Blind To See’ uit 1970, waarin we ook een fraaie bijdrage van fluitiste Annemiek Luijk ontwaren. Dit maal ook werk uit de Muskee Gang periode, ‘City Soldier’ van het album ‘The Legend’ uit 1983. Met ‘Deadlines’ en ‘More Than I Could Ask For’, waarin celliste Elsa Kuiper het toetsten spel van Edwin van Schijndel mooi aanvult gaat Electric Blues terug naar het laatste album ‘Cats Lost’ (2009) van Cuby and the Blizzards. En als besluit ‘Help Me’ in de uitvoering van de Blizzards, ga er maar aan staan en met name de fenomenale baspartijen van Herman Deinum. Soleren in mineur dat valt niet mee, maar ook Bert Bulk draait blijkbaar zijn hand er niet voor om en daar wil ik hem dan ook een groot compliment voor geven, bassist in de hoofdrol, maar ook het toetsenwerk van Edwin van Schijndel mag er zijn en let ook eens op het gevarieerde drumwerk van Henk Vegt, al met al een klasse uitvoering! Het is uniek te noemen dat een band een vervolg uitbrengt op een album dat nog moet verschijnen en ook daarmee onderscheidt de band zich.

‘Another Day, Another….’ Is meer dan geslaagde aanvulling op zijn voorganger! Dat de liefde voor Cuby and the Blizzards heel ver gaat blijkt wel uit het feit dat de mannen van Electric Blues de echte fans van Cuby and the Blizzards een verwendag bieden op de boerderij van Henk Vegt in het Zuid Hollandse Ter Aar, waar na aanmelding de deelnemers kunnen genieten van een geheel verzorgde dag met koffie, lunch en een borrel en veel ‘Cuby-praat’ en uiteraard wordt er gemusiceerd. Aanmelden kan hier maar ….er is wel een wachtlijst.

Tracklisting:
01 Another Day, Another Road
02 Crying Tears