Electric Blues Mates – Electric Blues Mates

Het zijn moeilijke tijden voor muzikanten, dat is algemeen bekend. Om toch actief bezig te zijn worden allerlei creatieve plannen uit de kast getrokken, zoals concerten, die als Live streams het world wide web op gaan om de fans te bereiken. Martin Scheschonka, de drijvende kracht achter Electric Blues Bash Agency heeft bedacht om een aantal bands die hij in Europa vertegenwoordigd, samen te brengen op een compilatie album. Op twee tracks van de cd ‘Electric Blues Mates’, horen we de Electric Blues Bash Allstars aan het werk. Op een paar andere tracks coveren de bands elkaars werk en brengen zo hun eigen interpretatie van de songs van bands die onder het zelfde agentschap vallen.

De schijf gaat van start met het funky klinkend ‘Ain’t That I Don’t Love You, origineel van Freddie King waarop we Danny Giles stevig op gitaar horen soleren. Het slidespel van Innes Sibun en de mooie stem van Marcus Malone komen op een geweldige wijze samen op het zelf geschreven ‘Jealous Kind’. En ook Reverend Rusty is vaardig met het glazen, dan wel metalen kleinood om zijn vinger en zet een stevige pot slidewerk neer in ‘Old Enough’. Een groot deel van het album laat zich typeren als stevig, zoals ‘Hold On’, met een fenomenaal blazende Will Wilde en het rockende ‘Corazon Gitano!’ dat instrumentaal wordt gebracht door The DGB’s , de band van Danny Giles. Na een rockende uitvoering van Will Wilde’s original ‘Low Down Dirty’ covert Reverend Rusty and the Case ‘Come Togerther’ dat origineel van de hand van Innes Sibun en Marcus Malone is om vervolgens de rollen om te draaien in het funky klinkend ‘Born For The Blues’. De DGB’s nemen het werk van Will Wilde onderhanden en laten zijn ‘Paranoia’ stevig klinken. En dan zijn we toe aan de laatste twee nummers van ‘Electric Blues Mates’ die eigenlijk een beetje afwijken van wat we eerder op de schijf tegen zijn gekomen. ‘Sweet on Me’ met een bijdrage van gitarist Mike Zito, en in dit geval zelfs tekstschrijver laat horen dat JF Lauritsen & The Buckshot Hunters naast blues, americana op zijn repertoire heeft staan. Marcus Malone, Innes Sibun, Will Wilde, Pat Garvey en de ritme sectie die uit bassist Rolf-Dieter Schnapka en drummer Alf Schneider bestaat besluiten, onder de naam EBB Allstars de schijf met het van William ‘Smokey’ Robinson gecoverde ‘The Hunter Gets Captured By The Game’.

Op de cd ‘Electric Blues Mates’, die door Timezone Records gedistribueerd wordt weet Martin Scheschonka de muzikanten die hij vertegenwoordig op ludieke wijze onder de aandacht te brengen, een mooi initiatief waar funky klanken, stevig rockende blues en americana op fraaie wijze bij elkaar komen.

01 EBB Allstars – Ain’t That I Don’t Love You
02 Malone Sibun – Jealous Kind
03 Reverend Rusty & The Case – Old Enough