Eliza Neals – Sweet Or Mean

Ruim anderhalf jaar geleden verscheen Eliza Neals CD 10000 Feet Below nu is deze powergirl terug met een EP, die slechts zes nummers bevat. Van oorsprong komt ze uit Detroit, Michigan waar ze als Elizabeth Thomasian ter wereld komt, later zal ze naar New York verhuizen. In haar jeugd luistert ze naar Etta James en Motown muziek, die bij haar in de buurt zijn oorsprong kent. Maar ook blues rock en southern rock spreken tot haar verbeelding.

Een ontmoeting met funkbassist William ‘Bootsy’ Collins in een lokale platenzaak zet haar op het spoor om zelf muziek te gaan schrijven. In 2003 verschijnt haar eerst cd I’am Waiting. Twee jaar later verschijnt Liquorfoot , die in 2008 opgevolgd wordt door No Frogs For Snakes. In dat zelfde jaar werkt Eliza Neals samen met Barrett Strong, die dan al een redelijke staat van dienst heeft in het soulcircuit aan het album cd Stronghold 2, waarop Eliza Neals haar songwriters talenten voor het eerst etaleert. Hetzelfde jaar verschijnt ook nog eens haar live cd My Style.

Met enige regelmaat blijft ze albums uitgeven en met Misery uit 2010 en Sugar Daddy uit 2014 probeert ze via zomer singeltje een breder publiek te bereiken. Vervolgens verschijnt in 2012 Messin With a Fool en Breaking and Entering in 2015. En zoals gezegd ligt daar in 2017 10.000 Feet Below in de schappen. Al dit materiaal levert haar drie Detroit Music Awards in de categorie Blues Songwriter en een Award in de categorie Rock songwriter.

Voor de EP Sweet or Mean heeft ze de samenwerking gezocht met Ted Horowitz, bij het grote publiek bekender onder de naam Popa Chubby. Naast het producers en arrangeurwerk heeft Popa Chubby zich opgeworpen als gitarist. Verder zijn toetsenist Dave Keyes, bassist Chris Gambaro-Vega en drummer John Medeiros Jr. bereid gevonden om aan deze opnames hun medewerking te verlenen. Ian Hendrickson-Smith (saxofoon) en Michael Leonhart (trompet) zorgen voor het nodige koperwerk. De opnames zijn door Paul Klimson en C.Mohancs in GB’s Juke Joint LIC, NY vastgelegd en de mix is gedaan door Paul Klimson.

De openingstrack Pawn Shop Blues staat meteen als een huis. Op deze vlotte shuffle overladen met stevig slidewerk van Popa Chubby weet Eliza Neals met haar stevige en rauwe stem meteen de toon te zetten. Het daarop volgend groovy Blackish Grey drijft een rollende en slepende gitaar en baslijn waarover Eliza haar rauwe vocalen kan uitstorten. Het funky Bitten By The Blues klinkt daarentegen iets luchtiger. Maar dat is van korte duur wanneer Popa de slide weer ter hand neemt in Livin With You Mama, om vervolgens met een verzengende slidesolo de zaak naar een hoogtepunt te brengen. Na het akoestisch gespeelde Knock Knock Knockin besluit Eliza Neals met een tweede uitvoering van Pawn Shop Blues, die hier de subtitel Roadhouse heeft meegekregen.

De eerste samenwerking tussen Eliza Neals en Popa Chubby mag als zeer geslaagd gezien worden en levert de zeer aantrekkelijke EP Sweet Or Mean op. We kijken al uit naar een full album van deze geslaagde combinatie.

1. Pawn Shop Blues
  2. Blackish Grey
  3. Bitten by the Blues