Eric Hughes Band – Postcard from Beale Street

Ten opzichte van Meet Me In Memphis uit 2017 is de basisbezetting van de Eric Hughes ongewijzigd gebleven. Zanger, gitarist en harmonicaspeler Eric Hughes laat zich nog steeds begeleiden door Walter Hughes (gitaar), Leo Goff (bas) en Brian Aylor (drums). Toetsenist Rick Steff en de blazerssectie, die bestaat uit Marc Frankwin (trompet) en Kirk Smothers (saxofoon) komen de band op het zojuist verschenen Postcard From Beale Street versterken.

Eric Hughes bracht zijn albums (Paycheck Boogie 2002, Two In The Morning 2007, Live On Beale Street 2009, Drink Up 2013 en het eerder genoemde Meet Me In Memphis) altijd in eigen beheer uit, maar met Postcard From Beale Street heeft Eric er voor gekozen om zijn muziek bij Endless Blues Records onder te brengen. Het een en ander levert een aanmerkelijk betere distributie op, waarmee zijn muziek voor een veel breder publiek beschikbaar wordt.

Eric Hughes is een veelzijdig muzikant en zijn muziek laat zich dan ook moeilijk in een vakje plaatsen. Soul, jug-band, ballads, indie, rock en uiteraard blues weet Hughes op aangename wijze samen te brengen tot een zeer aangenaam geheel.

Postcard from Beale Street gaat van start met de vlotte en stevige shuffle Ain’t Whipped Yet  met een korte smaakvolle slide solo van Walter Hughes. Dit staat behoorlijk in contrast met de Dixieland klanken, compleet met het geknister van een oude vinylplaat die Oh Booze inluidt, een nummer dat zich ontpopt als een relaxed akoestische track met sfeervol blazerswerk. Maar met de rust is het snel gedaan in He’s Just An Alley Cat, waarin overstuurde gitaren de schijf weer een heel andere wending geven. Door met Follow Your Stupid Little Dream, een akoestisch gespeelde rag, dat opgevolgd wordt door Homesick Angel, waarmee we ineens in een rootsy Americana sfeer belanden. Dit geeft wel aan hoeveel variatie we op Postcard from Beale Street tegen komen. Eric Hughes beschikt over een prima zangstem, waarmee hij met al deze stijlen prima uit de voeten kan, dat blijkt ook maar weer uit het soulvolle Fair Weather Friends, met fraai solowerk van zijn broer Walter, ondersteund door de blazerssectie. Het akoestisch gespeelde Blackberry Patch met uitstekend slidespel blijft mooi klein. Na het rootsy Come See About Me pakt de Eric Hughes Band nog even stevig rockend uit met Waiting For That Day, waarop Eric zijn talenten op de harmonica nogmaals even kort ten toon spreidt. Eric besluit de cd in jug band stijl met It’s 4:20 Somewhere en zo komt er na ruim negenentwintig minuten een eind aan dit zeer gevarieerde album, waarvan de korte speeltijd mogelijk het enige puntje van kritiek kan zijn.

01 Ain’t Whipped Yet
02 Oh, Booze!
03 He’s Just An Alley Cat