Eric Sommer – Brooklyn Bolero

Eric Sommer, geboren opgegroeid in Boston, gaat tijdens zijn studie naar Amsterdam en Hamburg om daar wat optredens te doen en verhuist voor een tijd naar Aarhus, Denemarken. Uiteindelijk gaat het weer richting Amsterdam alwaar hij een tijdje op een woonboot heeft gewoond en met muziek probeerde rond te komen. Na een tijdje ging hij terug naar Boston, blut en dakloos. Maar dat heeft hem wel gevormd tot de muzikant zoals hij nu is. Al deze belevingen komen terug in zijn muziek maar ook de stijl van muziek is daardoor beïnvloed. In zijn Europese tijd deelde hij het podium ook met Nick Lowe, Wreckless Eric en The Daed Kennedy’s en dat is te horen in zijn muziek.

Eric die prima solo uit de voeten kan, wordt op de cd ondersteunt door Jim Oakley, percussie & beats en Zach Smith op bas. De stijlen variëren van blues, pop tot new wave. Het zijn acht frisse nummers. De opener Red Dress is al een smakelijke binnenkomer, uptempo, met een laagje new wave. Ceral Song is ook uptempo maar dan meer country stijl, heel basic, met vette bas en mondharp. Met Best Foot Forward wordt duidelijk dat hij heeft mee gekeken in de keuken bij Nick Lowe, pracht slow nummer. De laid back sound in Cover My Soul is heerlijk en hier laat hij met een relaxte fingerpickin’ stijl horen waarom hij solo zo goed uit de voeten kan, een pracht stuk. Ook What A Day I Had is zo’n mooie compositie, waarbij soms de zang achter lijkt te lopen bij het tempo maar dat geeft dit nummer wel iets bijzonders. Behalve deze fijne muziek, is daar ook nog eens zijn stem, die soms qua klank in de buurt komt van Randy Newman en perfect past bij zijn muziek.

Na acht nummers gehoord te hebben blijf je wel een beetje met een katerig gevoel zitten. Het was zeker genieten, alleen duurde dit geheel maar een achtentwintig minuten en dat had het dubbele mogen zijn. Maar het goede bericht is dat er al weer hard wordt gewerkt aan een nieuw album welke wordt opgenomen in Radio Memphis Studios en hopelijk dan wat meer minuten om van te genieten.

eric-sommer-brooklyn-bolero_orig
01. Red Dress
02. Cereal Song