Farmers Road Blues Band and Friends – Live at “Haus 13”

Soms krijg je zo’n schijf in de handen waarvan je denkt, nog nooit van gehoord maar die wel meteen je belangstelling wekt. Zo’n schijf is nu ook 35 Years “Live at Haus 13” van de Farmers Road Blues Band & Friends.

Eerst maar eens op zoek naar de website van de band. Ooit begonnen in 1981, toen nog niet echt een blues band. Dat begon pas toen Dick Theege zich bij de band voegde. Tijdens een sessie in de legendarische “pumpelnichel” in Elmshorner Sandberg wordt zijn kwaliteit als bluesartiest meteen erkend en wordt hij terstond gevraagd om zich bij de band aan te sluiten. Dick is heden ten dage het oudste lid van de band. De band telt vele bezettingswisselingen, wat op zich niet vreemd is voor een band die 35 jaar bestaat. Vanaf 1986 voegen zich gitarist Jürgen Schütt en drummer Randolf Muhl bij de band. Er volgen vele optredens en plaat opnames. En nu 35 jaar later een live registratie, opgenomen in Haus 13 in Elmshorn met vele gasten en oud leden.

Farmers Road, ja een boerenlandweg, ik vind het altijd prima vertoeven daar. Wanneer je links kijkt, aardappelen en rechts de kolen en weer verderop wortelen en uien, noem maar op. Voeg het bij elkaar en je hebt een heerlijk gerecht en zo ook met deze band. Nee je niet vastleggen op een stijl maar gewoon alle stijlen mixen die je lekker vindt. Van Freischlader naar Jr. Guitar Watson en weer terug naar Ray Charles om door te schakelen naar B.B. King om vervolgens weer bij Kevin Moore uit te komen, niets mis mee. Een zeer gevarieerde setlist, verschillende solisten en meerdere zangers geeft enorm veel ruimte voor een breed repertoire. Helaas wordt op de hoes niet geheel duidelijk wie wanneer zingt. Oud bandlid Jürgen Schütt zingt een prima versie van B.B. Kings Why I Sing The Blues. Ook zanger Melvin Edmundson van oorsprong uit Ohio USA, die in 2013 en 2014 als tweede zanger aan de Farmers Road Blues Band was verbonden zingt een paar heerlijke soulful gezongen tracks als Hallejujah, I Love Her So en You Upset Me Baby op dit album. Olaf Barkow vult prachtig met tenor sax op How Blue Can You Get, aangevuld met een fijne blazerssectie, die bestaat uit Helf Uwe Holmer en Jan Gospodinow op trompet en Helke Dorn op bariton saxofoon. In het soulnummer Hit The Ground Runnin’ trekt men dit plan door en is er ruimte voor eenharmonica solo van Helge Margelowski en een ijzersterke gitaar solo van Lars Elfendal. Met bassist Jens Bornhöft-Juhl en Randolf Muhl op de drums beschikt de Farmers Road Blues Band over een prima ritme sectie, voeg daarbij de toetsenist Ralf Gehrt en er staat een gedegen basis. Een prima band waarin een ieder zijn instrument uitstekend beheerst. Voor 2016 staan er een aantal optredens met soul en blues zangers Jessica Born op de agenda en gaat de band de buhne op mat jazz en blues zangeres Janice Harrington. De basis bezetting van de Farmers Road Blues band bestaat dan uit: Dirk Theege: zang, gitaar en bluesharp, Ralf Gehrt: toetsen, Randolf Muhl: zang en drums, Jens Bornhöft-Juhl: Basgitaar en Olaf Barkow op saxofoon.

Een fijne live registratie van een band die ook op de Nederlandse podia niet zou misstaan. Nog 35 jaar doorgaan mannen!
Website Farmers Road Blues Band