Farmers Road Blues Band – We Play The Blues For You

BluesnRoots Corner heeft al eerder aandacht aan de Farmers Road Blues Band besteed, maar voor wie het gemist heeft nog even een korte introductie van de band. De Farmers Road Blues Band bestaat sinds 1981, toen overigens nog niet echt een blues band. Dat begon pas toen Dirk Theege zich bij de band voegde. Tijdens een sessie in een lokale club wordt zijn kwaliteit als bluesartiest meteen erkend en wordt hij terstond gevraagd om zich bij de band aan te sluiten. Dirk is heden ten dage het oudste lid van de band. Door de jaren heen kent de band de nodige bezettingswisseling, wat op zich niet vreemd is wanneer je je realiseert dat deze band ondertussen al weer 40 jaar ‘on the road’ is. Vanaf 1986 voegt drummer Randolf Muhl zich bij de band. Er volgen vele optredens en plaat opnames. De basis bezetting van de Farmer Road Blues Band bestaat tegenwoordig uit Dirk Theege (zang, gitaar en bluesharp), Ralf Gehrt (toetsen), Randolf Muhl (zang en drums), Jens Bornhöft-Juhl (Basgitaar), Olaf Barkow (saxofoon) Helge Barkof (baritonsaxofoon), Melf Uwe Holmar (trompet) en niet te vergeten Klara Schwabe, die recent als derde vocalist aan dit gezelschap is toegevoegd.

Klara deelt de zang met Dirk Theege in de rhytm and blues song ‘Since I Met You Baby’ van Ivory Joe Hunter, de openingstrack van ‘We Play The Blues For You’, waarop meteen de voltallige blazerssectie flink aan de bak mag. Ook in de klassieker ‘All Your Love’ (Otis Rush) delen beiden de vocalen. Het door Jerry Beach geschreven ‘I’ll Play The Blues For You’ kennen we vooral van Albert King, maar ook de uitvoering van Melvin Taylor is niet te versmaden. De zangstem van Dirk Theege heeft een heerlijk hees randje, Ralf Gerth en Olaf Barkow nemen naast Dirk de solo’s voor hun rekening. Een rol die Dirk oppakt met een korte slidesolo  in ‘Ode To Billie Joe’, (Bobby Gentry) dat van oorsprong een country song is, wordt hier met een subtiele New Orleans beat gebracht. De zwoele stem van Klara Schwabe en het blazersarrangement zorgen voor een soulvol sfeertje. Bassist Jens Bornhöft-Juhl en Dirk Theege verzorgen op ludieke wijze het intro en ourto van Albert Collins ‘Too Tired’ de pittige shuffle waarin de blazers sectie in de breaks voor extra power zorgen. Met ‘Big Daddy’ Wilson Blount haalt de band een gastartiest van formaat binnen. Zijn warme aangename stemgeluid is altijd een lust voor het oor. Samen met Blount zet de band een relaxte uitvoering van diens ‘Love Is the Key’ vol overtuiging neer. Na een slepende shuffle uitvoering van James Taylor’s ‘Steamroller Blues’ met spetterend solo spel van Dirk en Olaf Barkow volgt een tweede klassieker op dit album ‘Dust My Broom’, (Robert Johnson) doorspekt van slidespel zoals Elmore James dat in 1951 ook al deed. Niet alleen covers op dit album, Dirk Theege is de songschijver van ‘The End Of The Show, de swingende shuffle die met een kort piano intro van start gaat. Randolf Muhl neemt de zang voor zijn rekening in Charles Singelton’s ‘Help The Poor’. Zijn stem doet aan Robben Ford denken, die deze song ook vaak ten gehore heeft gebracht, maar hier van heerlijk gitaarspel van Dirk Theege  wordt voorzien! De blazerssectie mag aan de bak in de soulvol en funky gespeelde ‘I Got You (I Feel Good)’ van James Brown met een krachtig zingende Klara Schwabe. Ellington Jordan is de tekstschrijver van ‘I’d Rather Go Blind’, waarvan Etta James en haar partner Billy Foster ook auteursrechten verwierven, een song die Klara Schwabe op het lijf lijkt geschreven.  Vol passie en overgave wordt hier samen met de band een gevoelige uitvoering neer gezet. Kevin Moore, ook bekend onder de naam Keb’ Mo’ is de songschrijver van ‘Hand It Over’ dat hier in een akoestische versie gespeeld wordt en waarmee de band hun recente uitgave afsluiten met een fraaie gospelsong.

Een zeer geslaagd album, dat kris kras door de vele stijlen die de blues kent gaat en waarop de band nogmaals aantoont dat het een heel eigen sound heeft en een zeer hecht team is. Top!

Track List:
01 Since I Met You