Flavium – 50 Years of Blues Power

Flavium mag je gerust een Nederlands blues instituut noemen. Deze band werd in 1969 opgericht door Anne Geert Bonder, gitarist en tevens vaste waarde van Flavium. Een titel die bijna ook opgaat voor bassist Eric Bagchus, die sinds 1973 in de band is komen spelen. Samen met zanger en multi-instrumentalist Hans Driesten (die al snel zanger van het eerste uur Michiel Goedkoop komt vervangen) en drummer Peter Beemsterboer vormen zij de oerbezetting van Flavium, een blues band die in de jaren 74 tot en met 1978 al snel furore weet te maken en vier zeer succesvolle albums (Bad Luck 1975, Chalkfarm 1976, Pluggin’ In Your Socket 1977 en Fléviem 1978) voor Ivory Tower records op hun naam hebben staan.

Bijzonder wapenfeit zijn de bijdrages van de Amerikaanse bluesartiest Charles Isaiah Ross, bij ons beter bekend als Doctor Ross the Harmonica Boss en de Engelse pianist Bob Hall op de in London opgenomen LP Chalkfarm. In 1977 komt Nico Groen als drummer de band versterken.

Gedegen plaatmateriaal (No Kiddin’ 1979, A Night Live 1980, Decade 1981, Against The Grain 1982, Closer To You 1983, Flavium Live Eighty Five 1985 en Backdoor Man 1987) levert de band een volle agenda op met optredens in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Noord-Ierland. Ondertussen is begin jaren tachtig Jos Veldhuizen de groep als zanger komen versterken. De band kent diverse bezettingswisselingen. Met de komst van Hans Lafaille (Cuby & The Blizzards, Sweet d’Buster) in 1989 is de drumkruk weer voor enige tijd bezet en wordt in 1992 het album Slowburn uitgebracht. Datzelfde jaar verlaat Lafaille de band en wordt vervangen door Arno Willemsen en treedt Jan-Willem Berkhout als extra gitarist aan. Wanneer een jaar later Veldhuizen, Berkhout, Pistorius en Willemsen de groep verlaten om samen met bassist André de Boer de band Free & Easy te beginnen valt het doek voor Flavium. Pas in 1997 wordt de draad weer opgepakt en verzorgt de band een aantal optredens in de bezetting Anne-Geert Bonder, Eric Bachus, oud gediende Hans Driesten en Gerton Eykelkamp op drums.

In 2001 komen Brainbox-muzikanten Rudy De Queljoe, Pierre Van de Linden en Kaz Lux, die gelijk ook deze legendarische band weer nieuw leven hebben ingebracht, Flavium versterken en touren uitgebreid als dubbel act door het club circuit. Gehoorproblemen nopen Kaz Lux het wat rustiger aan te doen en zo verschijnt Jos Veldhuizen weer in beeld om de rol van zanger op te pakken.

Vaste waarden Bonder en Baghus duiken nu met drummer Ramon Rambeaux en toetsenist Eddy van de Bunte de studio in voor de opnames van Old Love (2011). Het lijkt een komen en gaan qua bezetting te zijn, maar zoals vaker weet de band weer oudgedienden aan zich te binden en zo neemt Hans la Faille de drumsticks weer ter hand. Hans weet Bert Vrieling (zang en harmonica) en Leon Kuijpers (toetsen), waarmee hij begin negentiger jaren in Toney Wheeles Mission speelde in zijn kielzog mee te slepen en zo kent Flavium wederom een nieuwe line-up.

Vrieling start zijn eerste band in 1959 en speelt door de jaren heen Rock ’n Roll, Jazz en Blues. Hij maakt 4 cd’s met zijn band Jump ’n Jive, waarin de stijl van Louis Jordan volop aanwezig is en waaraan artiesten als Rosa King en Gene ‘Mighty Flea’ Connors graag hun medewerking verlenen. Toetsenist Willem Swikker en drummer Tim de Wijk spelen respectievelijk sinds 2017 en 2016 in Flavium. Swikker heeft zo’n beetje vijf jaar getourd met Jan Akkerman en was daarnaast met Hans Dulfer en en Ellen ten Damme op het podium te vinden. Tim de Wijk mag dan de benjamin van de band zijn maar door zijn vele sessie werk voor o.a. Ali B, Typhoon, Acda en de Munnick, Maaike Outboter en als vaste drummer van Nielson en Lisa Lois heeft hij de nodige ervaring op zak.

In december van het afgelopen jaar duikt de band de E-sound Studio’s in Weesp in voor de opnames van een aantal nieuwe tracks. 50 Years of Blues Power bevat naast vijf nieuwe stukken acht eerder opgenomen nummers uit de jaren ’79 t/m ’81 als Nightlife, Nobody Knows When You’re Down And Out, Double Trouble en het nog immer aansprekende Tumbing Back West. Verrassend is het feit dat Flavium Hans Driesten heeft benaderd voor de track Sunnyland Train, waarmee oude tijden herleven. De overige vier nieuw opgenomen tracks worden gezongen door Bert Vrieling en dat doet hij op niet misverstaande wijze. Vrieling beschikt over een mooie doorleefde stem met een rauwe rand, zoals blijkt uit de ballad Save Me From Sorrow, waarin Anne Geert Bonder smaakvol soleert. In de rockende shuffle You Don’t Believe I’m Goin’ schakelt de band een stevig tandje bij en vullen Swikker en Bonder elkaar perfect aan met stevig solowerk. Bert Pfeiffer voegt met zijn trombone spel een heerlijk jazzy soundje toe aan het kalme op pianospel drijvende Boozin’ Loser, dat we zouden kunnen kennen van de LP Against The Grain. Met de slepende shuffle Somebody’s Been Talkin’ zit Bert Vrieling’s aandeel op deze schijf er helaas weer op, maar ook de daaropvolgende oude tracks staan heden ten dage nog als een huis. Eric Bagchus en Anne Geert Bonder hebben in al die jaren nog niets aan kracht ingeboet en bewijzen met deze nieuwe bezetting en na vijftig jaar on the road te zijn nog springlevend te zijn.

Terecht dat ze in 2015 werden opgenomen in de Dutch Blues Hall of Fame. We hebben ons lang tevreden moeten stellen met Old Love, nu eindelijk ligt daar 50 Years of Blues Power, een machtig mooie schijf. Onlangs verschenen er boxen met niet eerder op cd uitgebracht materiaal van Cuby and the Blizzards en Barrelhouse, de hoogste tijd dat ook al het materiaal van Flavium dat alleen op vinyl is uitgebracht in een box beschikbaar wordt.

1. Sunnyland Train
  2. Save Me From Sorrow
  3. You Don’t Believe I’m Goin’