Franky B. Boy – Pure

Frank van Engelen, die muzikaal gezien als Franky B. Boy door het leven gaat heeft zich op jonge leeftijd laten inspireren door zijn vader, die ook muziek maakte en zelfs zijn eigen songs componeerde. Ook nu weer blijken de  spreekwoordelijk gezegden “jong geleerd oud gedaan” en “de appel valt niet ver van de boom” volledig op te gaan. Franky B. Boy componeert al sinds jaar en dag zijn eigen songs. Zijn EP ‘True Originals’ uit 2012 is hier een uitstekend voorbeeld van. Velen van ons zullen hem in eerste instantie als bluesmuzikant kennen, zowel als solist, duo of als bandlid van onder andere Bluesiana Fever. De drang om eigen materiaal te schrijven en uit te voeren speelt altijd in meer of mindere mate door zijn gedachten. In 2013 is het dan ook de hoogste tijd voor een compleet eigen album ‘Bluesy Joint’, de negen titels die dit album telt worden met hulp van bevriende muzikanten in de Rodisc Music Studie van Rob Orlemans in Tiel vastgelegd.

We zijn ondertussen een paar jaar verder en is het de hoogste tijd voor een nieuwe uitgave. Ook voor de opnames van de EP ‘Pure’ heeft Franky B. Boy weer voor de Rodisc Music Sudio van Rob Orlemans gekozen. Het album is verdeeld in twee Engelstalige nummers en twee in zijn moerstaal en daarmee heeft Frank een nieuwe stap in het tekstschrijven gemaakt, waar het vorige materiaal louter en alleen uit Engelstalig materiaal bestond geeft hij nu ruimte aan Nederlandstalige teksten. “Niet per se blues” schrijft Frankie wanneer we contact hebben over zijn nieuwe uitgave, waarmee hij zich haast te lijkt te verontschuldigen, maar we heten immers BluesnRootsCorner en de vier songs die zijn EP ‘Pure’ telt vallen exact binnen de categorie Roots. Franky heeft voor de opnames twee muzikanten uitgenodigd om hem op ‘Pure’ muzikaal bij te staan. Saxofonist René Pool vult de zang van Franky, met fraaie riffs aan in de song ‘De mist’, een Nederlandstalige bluesy track die de ondertitel ‘Moeder natuur regelt het wel’ heeft meegekregen en vertelt wat voor ellende mist allemaal kan veroorzaken. De tweede muzikant die komt ondersteunen is John F. Klaver, die met ingetogen en gevoelig snarenwerk Franky in de rustige roots track ‘You’re coming’ prima weet aan te vullen. ‘When we were’, met de ondertitel ‘Dancing in the moonlight’ is een fraai Americana achtig liefdesliedje dat naar een mooie climax toewerkt. En dan zijn we met ‘Hart van hout’ alweer bij de laatste track aanbeland en blijft de vraag of Franky nu over de liefde voor zijn gitaar zingt of dat hij iets heel anders in gedachten heeft gehad bij het schrijven van de tekst.

Op ‘Pure’ is alles klein gehouden en vult een ieder met gevoelig en ingetogen spel Franky op de juiste wijze aan. De titel van de EP dekt volledig de lading. Franky laat weten dat ‘Pure’ gezien mag worden als voorloper op nieuw materiaal dat hij voor de toekomst in de planning heeft. We kijken er naar uit!

1 De Mist
2 You’re coming
3 When we were