Funky B and the Kings of Shuffle – Get Your Kicks

Funky B and the Kings of Shuffle is een Duits trio dat al een tijdje aan de weg timmert. Hier zijn ze nog niet zo bekend maar bij onze oosterburen oogsten de heren de nodige waardering. De line-up van dit trio bestaat uit Markus Lauer, die naast Hammond B3 (die staat voor Funky B), piano, clavinet en harmonica speelt. Tevens neemt hij een groot deel van de vocalen waar. Carsten Egger is naast vocalist, gitarist van deze band. De zojuist aangeschoven Jan Schneider maakt als drummer de band compleet.

Bij een dergelijke bezetting denk je al snel aan de Matt Schofield Band, maar Funky B en kompanen tappen uit een geheel ander vaatje. Waar Schofield veel jazz in zijn spel stopt, daar zijn funk, soul en rock de grootste invloeden op het spel van dit trio. Ieder band lid heeft al de nodige ervaring op zak. Zo speelt Lauers naast dit trio onder andere in de volgende bands; Slowhand – The Eric Clapton Tribute Show, Chicago Bounce Blues and Boogie Duo, The Pepermint Gang, Memphis Gang en de Power Of Tower Tribute Band. Daarnaast heeft hij internationaal getourd met Phil Guy en Big Joe Turner. Carsten Egger is sinds de negentiger jaren professioneel gitarist en houdt zich bezig met lesgeven en is producent in zijn eigen EDIAP Studio. Jan Schneider die recent de drumstokken van Jörg Mattern heeft overgenomen, is jaren actief in Duitsland, Nederland en Belgie met allerlei projecten. In 2011 bracht de band hun debuut cd Green Onions Reloaded uit, die in 2013 werd opgevolgd door Funky with a capital B. Een prima album met vooral eigen materiaal die zeer goed door de pers werd ontvangen.

Nu nog geen 3 jaar later ligt daar hun 3e cd Get Your Kicks, een album met 15 tracks waarvan 13 van eigen hand. De cd gaat van start met Train Wreck, die een heerlijk funky en groovende uitvoering krijgt. Op deze eerste track worden gelijk de gastspeler ingezet, trompettist Ralph ‘Mosch’ Himmler en saxofonist Michael Gilb die een fraaie blazers arrangement toevoegen aan het geheel. Hetzelfde geldt voor het tweede nummer Funky 12. I’ll Drink The Bottle Down heeft een sixty feel en heeft een groove als Ray Charles What I Say. In deze track blijkt Lauer ook nog eens aardig mondharmonica te spelen. De 4e track Why Do You Treat Me Like You Do opent met een stevig overstuurde gitaar, die een boogie rock ritme speelt. Een mooie tegenstelling in dit nummer is de clean gespeelde gitaarsolo van Egger. Ook in de mineur gespeelde slowblues, True Greatness gaat Egger flink van leer. De voorliefde voor Tower of Power van Markus Lauer klinken door in Gotcha, een met blazers overladen groovy nummer, die vol zit met heerlijke lijnen. Get Your Kicks Downtown lijkt wat voort te kabbelen maar na een fijne gitaarsolo schakelt de band over naar een heerlijk swingend jazzy tussenstuk, waarin de hammond een prominente rol heeft. We zijn dan aangeland bij de twee beste tracks van dit album. Het mellow gespeelde We’ve Got To Move met een Fender Rhodes achtige toetsenparty. Too Lazy swingt als een trein met heerlijke baslijnen van Lauers. Opvallend voor beide nummers is dat de zang aanmerkelijk beter klinkt dan de rest. Met een eigenbewerking van de cover I Love The Life I Live van Willie Dixon komt de cd bijna tot zijn eind. Home Of The Blues en Those Good Times klinken prima maar vallen niet echt op, of het moet de bassolo van Jens Schwemin zijn, die een bescheiden gastbijdrage doet in Home Of The Blues. Een prima cd van 3 bevlogen muzikanten die over een perfecte instrument beheersing beschikken. Helaas wordt het niet duidelijk wie wanneer de vocalen verzorgt. Dat onderdeel is overigens wel de zwakste schakel op dit album. Neemt niet weg dat dit een zeer fijn album is geworden. Ben benieuwd wanneer we dit trio met of zonder blazers hier op onze podia mogen begroeten.

funky b
01: Train Wreck
02: Funky 12