Good Time Charlie – Ready To Rumble

Zanger en harmonicaspeler Arle Hjelmeland is al sinds 1982 onderweg met Good Time Charlie. De in Førde, een plaatsje aan de west kust van Noorwegen opgerichte band heeft haar naam ontleend aan een titel van een plaat van James Cotton, naar alle waarschijnlijkheid het titelloze album James Cotton Blues Band uit 1967 op het Verve Folkways label. De oerbezetting bestaat dan uit Øyvind Halvorsen (gitaar), Lars Olav Grytli (bas) en Bård Ose (drums). Uiteraard kent de band door de loop der Jaren heen diverse bezettingswisselingen. In 1988 brengt de band hun eerste single met de titels Davy Crockett en Come On uit. De bezetting die dan bestaat uit Johnny ‘Guitar’ Augland (gitaar, piano), Eyvind Lunde (bas) en Jarle Olsen (drums) touren onophoudelijk door Noorwegen en met hun vrolijke swing, blues en boogie woogie georiënteerde muziek oogst de band veel success.

Na wederom een bezetingswisseling te hebben doorgemaakt met nu Leif ‘Dixon’ Korsnes en Per Fredriksen op respectievelijk bas en drum verschijnt in 1995 het eerste full album. De cd Comin´ Down With The Blues bevat naast covers een aantal originals van de band. In 1999 wordt dit album opgevolgd door Oochie-Coochie!, waarop ook een mix van covers en originals is te vinden. Ondertussen heeft Augland de band verlaten om bij Vidar Busk te gaan spelen, zijn plek wordt dan ingenomen door Kjetil Grande, die tot 2003 in de band blijft spelen. Steinar Karlsen, die tot dan in de band Hot Little Mama speelt vervangt hem datzelfde jaar. Ook de functie van bassist kent zijn nodige mutaties, in 2004 komt Øystein Lydvo de ervaren Korsnes vervangen die op zijn beurt weer plaats maakt voor de huidige bassist Morten Skage.

Naast de reguliere optredens heeft de band vele begeleidingsklussen gedaan voor de Amerikaanse blues legends James Cotton, Lowell Fulson en Hubert Sumlin. De band gaat onverminderd voort met het uitbrengen van albums, It’s Alright (2005), Mojo Energy (2008), Garage A Go-Go! (2011), Diamonds (2014) en Jubel Og Skrubbsår (2015) verschijnen als cd of LP op voornamelijk Good Time Charlie Records, het zelf op poten gezette label van de band. Ondertussen is de band al weer de ABC studio te Etne ingedoken voor de opnames van het zojuist verschenen album Ready To Rumble, een schijf die in een prachtig vormgegeven hoes gestoken is en slechts een speelduur kent van ruim 33 minuten.

Met het groovy Ready, zit de vaart er gelijk goed in en dat plan trekt men door in de naar vijftiger jaren rhythm and blues neigende In It To Win It en Hunt. Pas in het kalme en slepende Soul Up On Ice neemt de band iets gas terug. De stijl waarin de band speelt valt moeilijk onder één noemer te plaatsen, vijftiger en zestiger Jaren rhythm and blues mengen zich met rock muziek uit dezelfde periode, terwijl de sound van de harmonica juist weer een bluestintje aan het geheel geeft, zoals in bijvoorbeeld New Beat. Martita Vårdal Igelkjøn voegt met haar sawspel een heel misterieus tintje toe aan Pie In The Sky. Hack, krijgt door het jazzy gespeelde gitaarwerk van Steinar Karlsen heel veel swing met zich mee en ook in Soulhawk zijn zijn velle gitaarlicks bepalend voor de sound van het nummer. Saxofonist Thomas Nøkling vult op Mellow en Soulhawk op bescheiden wijze met ondersteunende riffs. Met het kalme Freezin’ Penguin zijn we na zo’n 33 mintuten al weer bij het eind aangeland. De uitstekende zanger en harmonicaspeler Arle Hjelmeland houdt Good Time Charlie al vijfendertig jaar aan de praat, dat is op zich al een uitzonderlijk gegeven. De nieuwste release van de band Ready To Rumble is een aanstekelijk album geworden, dat naast veel elementen uit de vijftiger en zestiger jaren rhythm and blues een flinke dosis rock en blues invloeden kent en met die combinatie weet de band een geheel eigen sound te creëren

01 Ready
02 In It To Win It
03 Hunt