Greg Sover – The Parade

Een paar jaar geleden presenteerde Greg Sover zijn tweede album Jubilee aan het publiek en nu, twee jaar later ligt daar een nieuwe uitgave van deze gepassioneerde en getalenteerde zanger gitarist. Greg Sover begint op vijf jarige leeftijd met gitaar spelen maar rond zijn dertiende pakt hij het instrument serieus op en ontwikkelt zijn techniek in rasse schreden. Zijn vader, die vooral Kompa, traditionele Haïtiaanse muziek speelt leert hem als eerste liedje de song La Maladie d’Amour spelen.

In het gezin, dat dan in Brooklyn, New York woont is altijd ruime aandacht voor muziek. Een concert van Bob Marley leert Greg Sover de kracht van het muziek maken, hoe muziek kan verbinden, hoop en vertrouwen kan schenken, een gegeven dat Greg Sover enorm aanspreekt en dat hij zelf wil uitdragen. Dat is ook het moment dat Greg besluit aan sessies in voornamelijk Philadelphia, PA deel te gaan nemen, om zo in contact te komen met andere muzikanten en de nodige podium ervaring op te doen.

Dit is een zeer leerzame periode voor Greg Sover, deze ervaringen zorgen ervoor dat er meer structuur in zijn spel komt en daarnaast ontwikkeld hij zijn songwriters talent. Blues en rock gaan steeds meer onderdeel uitmaken van zijn repertoire. Naast de eerder genoemde Bob Marley, gaan gitaristen als Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan een flinke stempel op zijn spel drukken. Maar ook de Yardbirds, Jeffrey Gaines, Jimmy Vivino, Tommy Conwell & the Young Rumblers, Johnny A, Ana Popovic, Walter Trout, Sonny Landreth, Popa Chubby, Marcus King Band, Davy Knowles en rapper Jay Z en zelfs Dwight Yokum bepalen zijn manier van spelen.

In 2015 wint hij de door Philadelphia’s Hard Rock Cafe georganiseerde Hard Rock Rising competitie en dat zegt meteen ook iets over de stijl die we terug horen komen sinds Greg Sover’s debuut release Songs Of A Renagade. Nog steeds bestaat de bezetting uit bassist Garry Lee, drummer Tom Walling en tweede gitarist Allen James, de ideale muzikanten waarmee Greg Sover ook voor het opnemen van zijn vorige uitgaves de studio was ingedoken. Toetsenist Wally Smith en Gloria Galante verzorgen gast bijdrages op The Parade, dat opent met Wake Up, een stevige bluesrock track met een groovy en funky ondertoon en waarop Sover meteen zijn vingervlugheid op de zes snaren etaleert. Wake Up Interlude is een kort psychedelisch instrumentaal tussenspel dat nog geen minuut duurt. Het daarop volgend Feelin’ Sumthin’ ligt aanmerkelijk dichter bij de blues. De rockballad It’s Never Too Late, met een intro op akoestisch gitaar klinkt sferisch en ruimtelijk. Tijd voor de eerste cover, Politician van Jack Bruce en Peter Brown klinkt zoals te verwachten is lekker stevig en past de band al gegoten en waarin Sover alle ruimte neemt om smaakvol te soleren. Met Never Gonna Stop, dat me aan het stevige groovy werk van Living Color en Lenny Kravitz doet denken zit de schijf er na een speeltijd van ruim 21 minuten er al weer op. Greg Sover Put uit een breed arsenaal aan stijlen en giet zijn songs veelal in een stevige arrangementen. Materiaal voor liefhebbers die hun muziek graag stevig opgediend krijgen.

1 Wake Up
2 Wake Up Interlude
3 Feelin’ Sumthin’