Greyhound George Band – Get Up And Walk

“The day will come when you have your own Blues to play” vertelde Champion Jack Dupree ooit aan een jonge Greyhound George, die in de jaren zeventig uit de eerste hand leerde wanneer Champion Jack Dupree en Louisiana Red regelmatig vanuit Hannover in het nabij gelegen Bielefeld kwamen optreden. In de loop der jaren heeft Greyhound George, die als Jurgen Schildmann door het dagelijks leven gaat zich verdiept in de vele stijlen die de blues kent, zonder de levensles van Champion Jack Dupree uit het oog te verliezen. Voor het songschrijven laat hij zich inspireren door de vele aspecten in het dagelijks leven. Hij laat zijn publiek deel uitmaken van zijn diepe emoties, maar Greyhound George zijn muziek is niet altijd triest en bedroefd, dat hij plezier heeft in het spelen wil hij als geen ander aan zijn luisteraars overbrengen.

In 2017 wint hij met zijn band Greyhound George’s Washboard Band de German Blues Award, waarmee hij verzekerd is met zijn deelname aan de International Blues Challenge in Memphis in 2018 en waar hij doordrong tot de finales, wat een resultaat van formaat mag heten. 2020 was het uitgelezen jaar om aan nieuwe songs te werken. Het resultaat hiervan vind je terug op zijn nieuwe album ‘Get Up and Walk’ dat zijn eerste uitgave op het Duitse Timezone Record label is. Op dit album brengt Greyhound George een mix van Soul, Jazz, Chicago- en Memphisblues en zijn er invloeden vanuit New Orleans waar te nemen. Inderdaad, niet alles op ‘Get Up and Walk’ is blues van het zuiverste water.

Met het vrolijk klinkend ‘Thin Line’ zoekt hij meteen de grenzen van de blues op. ‘Bad Luck’ is in dat opzicht een stuk traditioneler, het swingt van meet af aan en George perst er even een fraaie solo uit. Op de eerste drie tracks heeft hij de Lowmann Wonder Brass tot zijn beschikking, Jens Buschenlange (trompet), Matthias Gunther (saxofoon) en Michael Meyer (trombone) laten met strakke arrangementen de nummers lekker soulvol klinken, zo ook het naar Rhythm ’n Blues neigende ‘Messed Up State O Mind’. Dieter Kozak (orgel en piano) en Andy Grunert krijgen alle ruimte om te soleren in de slowblues ‘Alienation Blues’. Met het vlot gespeelde ‘Back in The Groove’ en ‘Shake What You Got’ rekt Greyhound George de grenzen van de blues weer wat op. Maar ook funky werk (Pack It Up en The Winning Team) ontbreken niet aan dit fijne album. Bad Temper Joe komt als vocalist en slidegitarist ondersteunen op de bluesy track ‘Twenty Twenty’. Zijn uitstekende gitaar talenten etaleert Greyhound George in het instrumentaal gespeelde ‘Hot Line To Heaven’, waarbij je meteen aan gitaristen als Danny Gatton en Tom Principato moet denken, prachtig! Met het vrolijk en poppy klinkend ‘Good Year For The Blues’ komen we tot het eind van deze gevarieerde cd. Rest mij te melden dat bassist Wolfgang Lohmann en drummer Detlev Schutte voor het strakke en groovende fundament aan de lat staan.

Kort om een uitstekend album!

Trackinglist:
01 Thin Line