Harpface & The Heydays – Roll On

Al eerder hebben we aandacht aan Harpface and the Heydays besteed, toch nog even een korte introductie van deze vanuit noord Duitsland opererende band die uit een zeer breed arsenaal aan stijlen put en zich daardoor moeilijk in een hokje laat plaatsen. Hun muziek bestaat uit een mix van Soul, Blues, Rock & Roll, maar ook elementen uit rock en funk schuwt de band niet.

Sinds 2003 spelen frontman Jürgen Schnieders en harmonicaspeler Rainer Söchting al samen in het duo Big J. and Harpface. Daarvoor kenden de heren elkaar al van Harpface and the Heat, de vorige band van Rainer Söchting. Jürgen Schneiders is een geboren entertainer en heeft een schat aan ervaringen opgedaan in bands als, Vince Blues Band en My Dear Mr. Singing Club. Rainer ‘Harpface’ Söchting heeft een heel eigen kijk op het harmonicaspel. Hij beperkt zich niet tot de oude bluesmeesters, maar benaderd het instrument op een geheel eigen wijze. Hiervoor heeft hij enorm veel waardering geoogst in een aantal internationale vakbladen, maar ook collega harmonicablazers als Adam Gussow, Pat Ramsey en Steve Baker spreken hun bewondering voor Söchting’s spel graag uit. Gitarist van dienst is Olli Hilbers, ook wel Olli Guitar Watson genoemd. Met zijn ruime ervaring in diverse bands waarin hij stijlen als Blues, Rock, Ska, Reggae, Garagerock en Surfsounds heeft gespeeld, geeft hij de Heydays een heel eigen gezicht. Slagwerker Sören Jünemann en bassiste Ute Behrends vormen sinds jaar en dag de hechte ritmesectie van de band. Beiden hebben uitgebreide ervaring binnen jazz- en rockmuziek.  En daarmee kunnen we concluderen dat de bezetting van het eerste uur nog steeds intact is.

Ten opzichte van de cd Pearls uit 2016 heeft de band het bluespad verder achter zich gelaten. De groovy bluesy openingstrack 1000 Miles Away, die door Jurgen Schnieders is geschreven schuurt dan misschien nog het dichts tegen de blues aan maar liever neemt de band ons mee op een reis langs hun met funk (Roll On), stevige rock (You Call It Trouble, All Out There, Ain’t No Thang, Bad Offers en Soon Get Me Another One), ska en reggae (Most Years Are Gone) en cajun (Blue Train) geïnjecteerde ritmes. Variatie ten top op deze uitstekende cd, waarop Rainer Söchting maar weer eens aantoont dat de harmonica ook buiten de blues een bepalende rol kan hebben. Ook zijn mede muzikanten tonen op het instrumentaal gespeelde stuk Honest Brew aan dat ze hun instrument tot in de finesses beheersen. Het kalme en sferische Money Rules en de ballad As I Am vormen de rustpunten op deze schijf die louter en alleen uit zelf geschreven materiaal bestaat en ook daarmee heeft de band weer een stap voorwaarts gezet en onderscheidt zich van vele anderen.

Kortom wederom een uitstekende cd van een zeer getalenteerd collectief.

01 1000 Miles Away
02 Roll On