Harry van Lier – Devil Done Got In You

De Groninger singer songwriter, gitarist en harmonicaspeler Harry van Lier (1957) heeft zich voor zijn nieuwe cd ‘Devil Done Got in You’ laten inspireren door twee reizen die hij naar de Mississippi Delta maakte en in het bijzonder een ontmoeting met Pat Thomas, de zoon van de legendarische bluesmuzikant James ‘Son’ Thomas, die op 26 juni 1993 kwam te overlijden, zette hem op het spoor om dit album op te nemen en daarmee is hij volledig terug bij waar hij ooit begon.

Op zijn veertiende schreef en speelde Harry van Lier zijn eerste traditionele bluessong op gitaar. Samen met zijn jongere broer Hans van Lier formeert hij later de Halloween Bluesband. In de tachtiger jaren stapt Harry over naar basgitaar en speelt hij onder andere lange tijd in Jumping The Blues, waarmee hij jump blues uit de periode 1945 – 1950 speelt, een stijl die gezien wordt als de directe voorloper van de rock ‘n roll. Halverwege de tachtig jaren maakt Harry van Lier als bassist deel uit van AA & the Doctors. Met deze formatie neemt hij de, in eigenbeheer uitgebracht LP ‘Cafe Racer’ op. Wanneer hij AA & the Doctors verlaat besluit hij zich meer op jazzmuziek te richten en pakt een studie aan het Conservatorium in Groningen op. Er volgt een periode waarin van Lier als contra bassist met diverse jazzformaties onderweg is.

Rond zijn vijftigste wordt het tijd om aandacht te besteden aan zijn eigen werk.  Zijn grote passie voor het componeren van eigen werk krijgt in 2014 vorm door de uitgave van de CD ‘DiGAHole’ en daarmee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Twee jaar later volgt de CD ‘Bones Boy’. Keer op keer weet Harry van Lier gerenommeerde muzikante als Rudy Lenze, Winfred Buma en Ronald Snijders om zich heen te verzamelen om zijn op Rock, Blues, Folk, World, en Country geënte songs vast te leggen. De nieuwe uitgave ‘Devil Done Got In You’ sluit prima aan op zijn vorige album ‘La Vache’, dat in 2018 werd uitgebracht met het verschil dat Harry zich nu nagenoeg op alle stukken zichzelf begeleidt. Op vier tracks wordt hij bijgestaan door harmonicaspeler Richard Koster, waarmee van Lier ook in de band de Van Lier Experience speelt. De tien tracks die het album telt zijn in de homestudio van Harry van Lier vastgelegd. De mix is door Michiel Hoogenboezem verzorgt en Karel Post heeft voor het masteringsproces zorggedragen.

De schijf gaat van start met ‘Can’t You See’, waarop meteen Harry’s warme ingetogen stem opvalt. Richard Koster (Cuban Heels, the Hoochies) weet als geen ander met minimalistisch harpspel voor een mooie sfeer te zorgen. Mississippi Fred McDowell’s ‘You Got To Move’ klinkt door het slidespel zeer authentiek. Het zelfgeschreven ‘Desire’ beweegt zich iets meer richting rootsmuziek. Na een kort intro met zang en harmonica ontpopt zich een in fingerpicking style gespeelde ‘Turn Off The Heat’. Iets meer vaart met de shuffle ‘Scary Harry’, met heerlijk harpspel van Richard Koster. In het mooi klein gehouden “Martin Luther King’ bezingt Harry zijn zorgen over de toestand in de wereld. Na een fraaie uitvoering van Skip James ‘Rather Be The Devil’ volgt het in fingerpicking style gespeelde ‘Book Of Numbers’. In ‘Clarksdale’ gaat van Lier op zoek naar de crossroad waar hij de hoodoo man kan ontmoeten, Richard Koster ondersteunt hem daarin met krachtig harpspel. Met de traditional ‘In My Time Of Dying’ komt het album tot zijn eind.

De bedoeling van Harry was om op dit album terug te gaan naar de authentieke country blues om daar vervolgens een eigen draai aan te geven. Daarin is hij wat mij betreft meer dan geslaagd. “My home is in the Dutch Delta but my heart is in the Mississippi Delta…” schrijft van Lier op zijn website en dat hoor je absoluut terug op ‘Devil Done Got In You’, authenticiteit ten top.

Track Listing:
01 Can’t You See
02 You Gotta Move