Helge Tallqvist – In Footsteps

Helge Tallqvist speelt sinds 1982 serieus mondharmonica. Al eerder had Per (Pepe) Ahlqvist de mondharmonica bij hem geintroduceert en werd Helge enthousiast over het kleine instrumentje met onbeperkte mogelijkheden. Wanneer hij in 1982 samen met Per en nog een aantal vrienden voor 3 weken afreist naar Los Angeles en San Francisco en aldaar George “Harmonica” Smith, William “Bill” Clarke, Rick Estrin, Shaky Jake en Rod Piazza ontmoet, is hij helemaal om en besluit zich helemaal op de harmonica toe te leggen. Vooral zijn ontmoeting met George “Harmonica” Smith maakt grote indruk op hem.

George neemt de Finse vrienden tijdens hun verblijf mee naar de lokale bluesclubs in Los Angeles. Ook met William Clarke, die helaas op vroege leeftijd in 1996 overleed, bouwt Helge een intense vriendschap op. Clarke zorgde er zelfs voor dat Tallqvist als eerste in Finland werd voorzien van een Fender Bassman (nota bene een exemplaar uit 1959), door er één naar zijn vriend in Finland te sturen. Al in zijn jeugd had hij de blues ontdekt door het luisteren naar de platen van o.a. Fleetwood Mac, the Cream, Jimi Hendrix, Savoy Brown en vooral John Mayall, die hij zag optreden in Hellsinki en hem meteen deed besluiten om diens album Crusade aan te schaffen. Door veel naar zijn grote voorbeelden als Little Walter, Junior Wells, Sonny Boy Williamson en uiteraard George “Harmonica” Smith te luisteren leerde hij zichzelf harmonica spelen.

Hij deed veel live ervaring op door zich aan te sluiten bij lokale bands als Gyan Dookie & Telecaster Combo, Deep Blue Divers en The Hangovers, totdat hij het tijd vond om onder eigen naam verder te gaan. Onder de naam Helge Tallqvist With Groovy Eyes tourde hij door heel Scandinavie en een groot deel van Europa. Met deze band nam hij in 2005 het album Helge Tallqvist & Groovy Eyes plays George “Harmonica” Smith op, zijn eerbetoon aan zijn grote leermeester. Dit album is een absolute must voor alle mondharmonicaspelers die van het betere blaaswerk houden. De cd is rijk gedocumenteerd en vertelt over de ontmoetingen die Helge met George Smith had. Een compleet album, in één woord PRACHTIG!

In 2012 tourde Helge Tallqvist intensief met de getalenteerde Finse zangeres Ina Forsman door Europa en namen de zeer goed ontvangen cd Ina Forsman with Helge Tallqvist Band (2013) op. Met In Footsteps brengt Tallqvist bijna een tweede eerbetoon aan zijn grote voorbeeld. Prominent staat George “Harmonica” Smith weer op de binnenhoes afgebeeld. Helge Tallqvist zegt erover “Het is geen 2e tribute aan George Smith, want het zijn niet allemaal George’s songs, maar ik speel nog steeds vooral in de stijl van George”. Ook een trieste ervaringen hebben hem doen besluiten om dit album te maken. Veel zegt hij er niet over, maar een verwijzing naar een song van Sam Cooke zegt wellicht genoeg, “When I think about how my woman do me, the tears fall down like a rain”. Wederom is dit een schitterend album geworden. Ook deze 14 tracks tellende plaat hoort wat mij betreft in iedere betere mondharmonicacollectie aanwezig te zijn. Tallqvist wisselt een aantal covers met eigen werk af. Hij heeft beschikking over een aantal door de wol geverfde muzikanten die hem uitstekend kunnen begeleiden in deze stijl. Naast gitarist Tomi Leino, die ook de opname en het mixingproces heeft verzorgt speelt Jonne Kulluvaara als gitarist mee. De beide heren wissel elkaar op de tracks af. Met Lars Nasman op contrabas en Mikko Peltola heeft Tallqvist een gedegen basis achter zich staan. Slecht op 3 tracks bestaat de ritmesectie uit bassist Tom Nyman en Juha Litmanen op de drums.

In Footsteps belicht Helge Tallqvist iedere kant van het mondharmonica spel, zowel op de diatonische als op de chromatische harp. Van pure intense slow blues in Monkey on a limba en Baby don’t go yet tot een zeer jazzy gespeelde Hawaiien eye. Op ‘Ode to Billie Joe’ en ‘I left my heart in San Fransisco’ speelt celliste Magdalena Valkeus mee, een instrument dat je niet zou verwachten op een dergelijke productie maar wel degelijk een fijne bijdrage levert. Weer een top album van deze, in onze kontreien redelijk onbekende muzikant maar in Scandinavie en onder kenners terecht alom geprezen wordt. Een prachtig compliment kreeg Helge van Alligaor Records baas Bruce Iglauer “ Really, really fine harmonica that shows a real feel for the tradition of the 50s. Good attention to tone, phrasing and attack. Plenty of energy, lots of taste. The playing would be a treat for any fan of 50s Chicago blues, or anyone who is a fan of true blues harmonica. I´m quite impressed”. En Iglauer kan het weten, want die heeft al zoveel voorbij zien komen! Oh ja, zie ik u denken, ……wie zingt er dan?……..Niemand!!…..en geen seconde gemist ook! Volledig instrumentaal dit album. Meer dan Aanbevolen.

01. Hot Rod Special
02. The Eel
03. In Footsteps