Hughes Taylor – Modern Nostalgia

Onlangs ontving ik een promo copy van de nieuwste uitgave van Hughes Taylor. Het hoesje verschaft mij weinig informatie en ook de bijgeleverde release sheet lost dat probleem niet echt op. Dan maar het world wide web op om daar wat meer te weten te komen over Hughes Taylor. Deze jonge man groeide op in Macon, Georgia en wist op zijn dertiende al dat hij muzikant wilde worden. Zijn interesse in blues was gewekt op het moment dat hij het gitaarspel oppakte. Al snel maakt hij zich het gitaarspel eigen en ontwikkelt zich richting blues-rock met Stevie Ray Vaughan en Cream als grote inspiratiebronnen.

Al snel neemt hij in de kelder van het ouderlijk huis zijn eerste demo’s op en in 2016 verschijnt zijn eerste album ‘Hear My Melody’, dat een jaar later wordt opgevolgd door ‘Restless’. Met zijn Hughes Taylor Band neemt hij in 2019 ‘Good Blues, Fast’ op, een album dat gevuld is met bluesklassiekers, die hij naar eigen inzicht heeft bewerkt en zo naar eigen hand heeft gezet. Onlangs tourde Hughes Taylor nog door Engeland als support act voor de Heather Findlay Band, maar door de wereldwijde pandemie komt er abrupt een eind aan het touren. Het laatste optreden van de band is vastgelegd en is eerder dit jaar onder de titel ‘Live in the UK’ uitgebracht.

Nu ligt daar zijn vierde studio album ‘Modern Nostalgia’ en helaas is het mij nog steeds niet duidelijk geworden wie de andere muzikanten van dienst zijn. Hughes gaat funky van start, zowel ‘Treat Me Right’ en ‘Prettiest Thief’ grooven er danig op los. De toon is gezet, vlotte moderne muziek met een stevige bluesy ondertoon is wat er voorbij komt, veelal opgebouwd rond fraaie bluesy gitaarlicks die we ook volop in ‘Wicked Woman’ aantreffen. Zowel ‘Dreamily’, ‘The Refugee’ en ‘No Evil Love’ met akoestische slaggitaar bewegen zich meer naar Americana, met een fikse knipoog richting Southern rock. Maar ook pure blues op dit album, de swingende shuffle ‘She’s My Everything’ en de afsluitende track ‘Exuses’, waarop Hughes in deze slowblues nogmaals laat horen dat hij een gitarist van formaat is en aantoont dat hij vele stijlen beheerst.

Op de valreep van het jaar nog even een zeer aangename kennismaking met een voor mij totaal onbekende muzikanten.

01 Treat Me Right
02 Prettiest Thief