Iker Piris – Solo

Dit is mijn eerste kennismaking met Iker Piris, ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord, dus eerst maar even zijn website bezoeken. Deze blijkt in Spaans te zijn maar gelukkig zie ik rechts een knop waarmee de zaak ineens helemaal in het Engels is vertaald, dat scheelt een hoop. Iker kent als geboorte jaar 1979 en komt in Tolosa, Spanje ter wereld. Hij is op zijn veertiende gitaar gaan spelen. De blues heeft hij leren ontdekken door zijn vriend, die hem de basis trucjes van het gitaarspel leerde. Zijn eerste drie platen Johnny ‘Guitar’ Watson´s  Witchcraft, B.B. King´s Live at the Regal en Robert Cray´s False Accusation deden de rest en zetten Iker Piris voor goed op het bluesspoor.

Ondertussen is Iker afgestudeerd aan het Conservatory of Music in San Sebastián in het Spaanse Baskenland. Van 2009 tot 2018 speelt hij in The Romanticos, een band waarmee hij drie albums (My Time 2012, Do It Yourself 2014, Good Vibrations 2017) opneemt. Tegenwoordig werkt hij onder de naam Iker Piris & his Dual Electras, een formatie die naast Iker uit bassist Abdell B. Bop (Nico Duportal, Junior Watson, Lynwood Slim, Duke Robillard) en drummer Andy Martin (Chris Ruest, Shawn Pittman) bestaat. Een Franse ritmesectie waarmee zojuist het debuutalbum Electra voor El Toro Records is opgenomen. Greg Izor, Nico Wayne Toussaint en Víctor Puertas verlenen gastbijdrages aan het album.

In navolging op het akoestisch album Heartbreackin Men dat hij in 2015 met Blas Picón opneemt wordt het tijd voor een solo album en zo heet zijn uitgave dan ook Solo, dat op het Spaanse label Gaztelupeko Hotsak is uitgebracht. De schijf telt acht tracks, die van start gaat met het ijzersterke I’m Gonna Move met briljant puntig gitaarspel en waarop meteen Iker’s krachtige stem opvalt. En wanneer het nummer ook nog eens van eigen hand blijkt te zijn weten we dat we het hier met een uitstekende muzikant van doen hebben. Little Walter’s One More Chance With You wordt in een Rag uitvoering gebracht en met het zelfde gemak en kracht bespeeld Iker Piris de slide zo blijkt uit Dust My Broom (Robert Johnson). Het zelfgeschreven en in fingerpicking style gebrachte Take Me Back klink dan weer zeer authentiek en lijkt zo uit de oude doos te komen. Wie selecteert tegenwoordig nog zijn werk uit songs van Tampa Red (Dead Cats On The Line), Blind Lemon Jefferson (Black Horse Blues) en de afsluitende Tommy Johnson track Canned Heat Blues, nee dan bewijs je wel dat je het huiswerk uitstekend hebt gedaan.

Kortom een ijzersterk album, waarop eigen werk en zorgvuldig gekozen en niet voor de hand liggende covers elkaar op zeer aangenaam afwisselen. Petje af!

1 I’M Gonna Move
2 One More Chance with You