International Blues Challenge # 32 CD

Binnenkort gaat alweer de 33e versie van de International Blues Challenge in Memphis georganiseerd door de Blues Foundation van start. Hierbij zijn ook prima Nederlandsche vertegenwoordigers aanwezig die aan dit jaarlijkse spektakel mee doen. Wat ooit in 1984 met een hand vol aan acts begon is heden ten dage uitgegroeid tot een mondiaal evenement waarbij bluesmuzikanten, liefhebbers, agenten en promotors uit alle windstreken zich in Memphis verzamelen. Vorig jaar telde de International Blues Challenge totaal 257 acts. Daarvan zijn 9 acts, die allen tot de finale waren doorgedrongen geselecteerd voor de cd International BLUES Challenge # 32 ter promotie van de Blues Challenge van 2017.

Deze cd is een uitgave van de Bluesfoundation in samenwerking met Frank Roszak Promotions. Frank Roszak heeft meer dan 25 jaar ervaring in de muziekindustrie en heeft de nodige awards ontvangen voor zijn werk als producer en engineer voor artiesten als Jermaine Jackson, The Temptations, Stanley Clarke, Pet Shop Boys en Bobby Womack. Roszak is internationaal betrokken geweest bij het managen en boeken van artiesten voor toonaangevende festivals en evenementen. Zo verzorgde hij een deel van de line-up voor Notodden Blues Festival (Norway), Blues Passion (Cognac, France), Rauma Blues Festival (Finland), Lucerne Blues Festival (Switzerland), Carzola Blues Festival (Spain), Marco Fiume Blues Passion (Italy), Colorline Blues Cruise (Norway), Moulin Blues Festival (Holland), Svalbard Polar Blues Festival (Norway), Alta Soul and Blues Festival (Norway), Riverfront Blues Festival (USA), Mississippi Valley Blues Festival (USA), Greater Ozarks Blues Festival (USA), Bayfront Blues Festival (USA), Poconos Blues Festival (USA), Arkansas Heritage Blues Festival (USA), San Franciso Blues Festival (USA), Waterfront Blues Festival (USA) en het Delta Groove All-Star Blues Festival.

Tijdens zijn lang jarige verbintenis aan Delta Groove / Electro Groove Records verzorgde hij de radio contacten en press exposure voor artiesten en bands als Elvin Bishop, Bob Corritore, Rod Piazza & The Mighty Flyers, Mike Zito, Candye Kane, Kid Ramos & Los Fabulocos, Hollywood Blue Flames, Kirk Fletcher, Seth Walker, John Long, Sean Costello, Mitch Kashmar, Lynwood Slim and the Igor Prado Band, Cedric & Malcolm, Phillip Walker, Phantom Blues Band, Jackie Payne-Steve Edmonson Band, Arthur Adams, The Insomniacs en de Mannish Boys. Tegenwoordig legt deze veelzijdig en zeer ervaren man zich helemaal toe tot het onafhankelijk promoten van radio en pers aspecten voor bands en artiesten die van zijn expertise gebruik willen maken.

Ter promotie van de 33e Blues Challenge heeft Frank Roszak samen met de Bluesfoundation de verzamel cd International BLUES Challenge # 32 samengesteld. De cd gaat van start met de Paul Deslauriers Band die met een rockende I’m Your Man de Montreal Blues Society waardig vertegenwoordigd en zelfs de tweede plek op de Challenge in de wacht weet te slepen. De Columbus Blues Alliance heeft Innervision als winnaar van de solo/duo act in hun regionale competitie uit de bus zien komen en met Hound Dog winnen zij de 2e plek in Memphis tijdens de finale. Ook wint het duo de award voor Best Harmonica Player. Op deze cd vind je echter een stevige band uitvoering van Hound Dog terug. De inzending van de Cincy Blues Society Sonny Moorman brengt een fraaie solo uitvoering van You Make All My Blues Come True. Met een 3e plaats in de finale moet de Norman Jackson Band die de Lake of the Ozarks Blues Society vertegenwoordigd genoegen nemen. Hun Norman’s Blues klinkt lekker funky. Absolute winnaar wat mij betreft van deze cd, maar helaas niet in de prijzen gevallen tijdens de Challenge zijn Trey Johnson & Jason Willmon. De afvaardiging van de Ark. River Blues Society, die als duo een zeer fraaie uitvoering van When The Money Runs Out neerzetten. Een stuk steviger is de Hector Anchondo Band die de Blues Society of Omaha vertegenwoordigd, met een leuk Pink Panther intermezzo in hun rockende Tall Glass Of Whiskey. Drinkn’ And Drivin’Blues van Bing Futch is daarin tegen een stuk kalmer. Veel ruimte voor akoestische gitaren in de afvaardiging van de Orange Blossom Blues Society die de award voor beste sologitarist hebben mogen ontvangen. Dave Muskett, uitkomend voor Indy Crossroads Blues weet met een flink overstuurde gitaar in een groovend Can’t Move On te overtuigen. De vertegenwoordigers van de Washington Blues Society en tevens winnaars van de 1e plaats in de categorie solo/duo Ben Hunter & Joe Seamons brengen een gedegen akoestische versie van de traditional Black Scheep Moan. Daarmee zijn we tot het eind gekomen van deze leuke productie. Een prima initiatief van een zeer betrokken en gedreven Frank Roszak die samen met de Bluesfoundation met deze verzamelaar de finalisten van 2016 nog eens onder de aandacht brengt. De band, The Delgado Brothers die met de eerste prijs aan de haal ging is op een of andere manier buiten beschouwing gelaten.

Wij wensen onze Nederlandsche afvaardiging The Detonics en Robbert Fossen & Dave Warmerdam heel veel succes en hopen hen volgend jaar op een dergelijke productie als finalist tegen te komen.

1. I’M YOUR MAN Paul Deslauriers Band
2. HOUND DOG Innervision