Iron Bridge Band – Against The Grain

Vanuit het rock landschap krijg je ineens Iron Bridge Band in de schoot geworpen. Toch altijd lekker om een nog niet bekende band te beluisteren zonder al een verwachtingspatroon te hebben. Na de eerste draaibeurt dringt zich de vergelijking op tussen Toto en Boston, een toch wel typische Amerikaanse sound. Op de één of andere manier is dit een toch wat beschaafdere rocksound, ik noem het rock-light. En daar is niks mee want dit vijftal, Chandler Mogel (zang), Stephen Jude Walsh (elektrisch en akoestisch gitaar), Scott Suky (drums & percussie), Lanie Suky (bass) en Amy Anderson (zang en percussie), zet een twaalftal prima nummers neer.

De opener A Little Too High krijgt in ieder geval een stevige body door Walsh zijn agressieve scheurende gitaarspel en met een vette hammond er overheen. Black Sheep’S Son is dan iets minder vet aangezet maar nog steeds lekker. Met The Fall laten zij horen dat zij ook de rustige, bijna harmonische kant beheersen. Bij al deze nummers valt de vergelijking met Toto en Boston op door de lichte manier van rock maar ook door de harmonische zang die deze bands ook hanteren. De band laat zich ook niet afschrikken om wat kritische teksten te hanteren zoals in American Boss, waarin zij zich afvragen of zij wel echt bezig zijn met hun genomen maatregelen. Mark Twain wordt lekker ingezet door de drum en bas en zij blijven dit nummer ook aanwezig met een strakke en stevige lijn. In nummers zoals Days Get Me Down, een echte tranentrekker, komt de stem van Chandler het best tot zijn recht en in dit geval krijgt hij ok nog eens de schitterende ondersteuning Jessie Wagner. Dit nummer valt dan wel niet in de categorie rock, maar is voor mij wel één van de mooiste op dit album gevolgd door Wilderness waar Chandler de zang tezamen met Amy doet. De afsluiter is een hele mooie akoestische afsluiter met de prachtige stem van Amy Anderson.

Bij deze prima cd valt wel heel erg op hoe mooi de band kan zijn zonder de rock kant te gebruiken omdat zij prima stemmen hebben en ook heel subtiel kunnen spelen,in dit geval is er in ieder geval en mooie mix van gemaakt.

AgainstTheGrain_ironbridgeband
Tracks:
01. A Little Too High