Janiva Magness – Change In The Weather: Janiva Magness Sings John Fogerty

Iedere keer weer weet Janiva Magness met een nieuw project op de proppen te komen. Ze schakelt met het grootste gemak tussen soul en blues, maar nu heeft ze zich ook nog eens gewaagd aan het repertoire van John Fogerty, die wij uiteraard kennen van Creedence Clearwater Revival, of kort weg CCR.

Al eerder is er op deze site aandacht aan Janiva Magness besteed maar toch nog even een introductie: Janiva Magness komt van oorsprong uit Detroit, Michigan en kent een zeer tragische jeugd. Haar beide ouders stappen in haar tienerjaren uit het leven, waardoor ze in verschillende opvangsituaties terecht komt. Wanneer ze op haar zeventiende zwanger blijkt te zijn is ze genoodzaakt haar dochter ter adoptie af te staan. De platen collectie van haar vader wekt haar interesse voor muziek. Een optreden van Otis Rush in Minneapolis waarbij ze aanwezig is doet de rest. Tijdens haar studie als engineer werkt Janiva in de Saint Paul studio in Minnesota en verzorgt ze backing vocals voor onder andere Kid Ramos en R.L. Burnside. Ze woont een tijdje in Phoenix, Arizona en formeert dan haar eerste band de Mojomatics. In 1986 verhuist ze naar Los Angeles en bouwt ze verder aan haar carrière.

In 1991 verschijnt haar eerste album More Than Live en wordt in 1997 opgevolgd door It Takes One to Know One. Beide albums verschijnen op haar eigen label Fathead Records. Haar drie volgende albums, My Bad Luck Soul (1999), Blues Ain’t Pretty (2001) en Use What You Got (2003) zijn independent uitgaves op Blues Leaf Records label. Haar overstap naar NorthernBlues Music zorgt voor een aanmerkelijk betere distributie van haar opnames. In 2004 verschijnt Bury Him at the Crossroads en twee jaar later Do I Move You? Beide albums worden mede geproduceerd door Colin Linden en voor de eerste mogen ze een Canadian Maple Blues Award in de categorie Producers Of The Year in ontvangst nemen. In 2008 stapt Janiva Magness over naar Alligator Records en levert datzelfde jaar het album What Love Will Do voor dit label af. Met een tussentijd van twee jaar verschijnen respectievelijk ook nog The Devil is an Angel Too en Stronger for It. Na de release van Original in 2014 op haar opnieuw geactiveerde eigen label Fathead Records stapt ze over naar Blue Elan Records waarvoor ze in 2016 Love Wins Again opneemt. Een jaar later zal deze worden opgevolgd door Blue Again en vervolgens in 2018 door Love Is An Army.

En zoals gezegd ligt daar nu Change In The Weather: Janiva Magness Sings John Fogerty,, waarop ze Sam Morrow en Taj Mahal heeft weten te strikken voor een gastbijdrage. Janiva heeft voor de opnames van Change In The Weather niet alleen gekozen voor het overbekende materiaal uit John Fogerty’s Creendence Clearwater Revival periode maar ze heeft ook flink gegrasduind door zijn latere solowerk. Het album gaat van start met de titeltrack Change In The Weather, dat van het in 1986 uitgekomen album Eye of the Zombie afkomstig is en door het nummer vlot en pittig neer te zetten wordt meteen wel duidelijk dat Janiva Magness wel raad weet met dit materiaal. Voor het daarop volgend Lodi, van het CCR album Green River uit 1969 heeft Janiva Magness de in Houston, Texas geboren singer songwriter Sam Morrow , die al snel naam heeft gemaakt in de West Coast alt country scene weten te strikken. Ook Someday Never Comes (Mardi Grass, 1972), Have You Ever Seen (Pendulum, 1971), Bad Moon Rising (Green River, 1969), Fortunate Son (Willy and the Poor Boys, 1969) en de afsluitende track Lookin’ Out My Back Door (Cosmo’s Factory, 1970) stammen uit John Fogerty’s CCR periode.

Ieder nummer wordt door de uitstekend begeleidende band, die uit Gary Davenport (basgitaar), Steve Wilson (drums), Dave Darling (gitaar), Zachary Ross (gitaar) en Arlan Oscar (toetsen) bestaat van een vakkundig en smaakvol eigen arrangement voorzien zonder afbreuk te doen aan het origineel. Het mooie donker bruine stemgeluid van Taj Mahal geeft Don’t You Wish It Was True (Revival, 2007) nog extra cachet en kan dan ook wel tot één van de hoogtepunten worden gerekend. Van Fogerty’s vijfde solo studio album Blue Moon Swamp uit 1997 zijn Blueboy en het zeer soulvol klinkende A Hundred And Ten In The Shade geselecteerd.

Dit tijdloze materiaal is Janiva Magness op haar lijf geschreven en het blijkt maar weer dat John Fogerty over ijzersterke songwriterscapaciteiten beschikt. Genieten van begin tot eind.

01 Change In The Weather
02 Lodi